Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

darmproblemen en voeding

  • mulder

    Ik heb zelf geen ervaring met hypoallergeen voer.

    Ik ben ook van mening dat soms weleens te snel gedacht wordt dat het een allergische reactie van het voer is. Omdat jouw kittens nog steeds diarree hebben, betwijfel ik of het een allergische reactie is. Een allergische reactie veroorzaakt in de meeste gevallen jeuk en door het krabben daarvan kale plekken.

    Om uit te sluiten dat het een allergische reactie van het voer is lijkt het mij beter alleen de hypoallergene brokken te geven zonder de sensible brokjes. Blijven ze dan nog aan de diarree zou je verder kunnen zoeken wat de oorzaak is.

    Kattengras kan geen kwaad. Het helpt de haarballen beter uit te braken.

  • bami&nasi

    beste erna,

    zou u me ook kunnen vertellen bij welke cattery u de kittens weg heeft? dit verhaal lijkt enorm op onz eigen verhaal. ook wij hebbe 2 noorse boskatten broer en zus. op het moment dat we ze hadden waren ze aan de diaree. getest op giardia er voor geholpen 2 keer sloeg niet aan. vanaf dag 1 op dieetvoer. eerst intestinal toen een tijdje hypoallergeen enz. en naast 2 zieke katten ook een hoop andere ellende. poepen naast de bak, en stinken!!! ik zat 2 keer op een dag op mijn knieen om de bak de scheppen en de heledag door diaree van de vloer in de bijkeuken opruimen. dit heeft in ons geval schrik niet een heel jaar geduurt… ook onze dierenarts vertelde dat onze katten waarschijnlijk hun hele leven chronische diaree zouden houden. en toen de oplossing. onze dierenarts bleef allert en ontdekte in een vakblad een artikel over tritrichomonas. dit is een microscopische een-cellige flagellaat protozoan. deze bacterie om het maar even zo te noemen lijkt enorm veel op die van giardia maar is het NIET waardoor alle normale behandelingen niet werken. het is een bacterie die niet zo heel erg bekent is op het moment maar wel voor veel problemen zorgt. ik zou deze mogelijkheid niet uitsluiten. laat een van uw katten nog een keer op giardia testen en als ze iets vinden is er grote kans dat dit het is. voor meer info mail ze alsjeblieft dan kan ik meer info geven en de juiste nummers voor nog meer informatie.

  • Erna

    Beste Lucre,

    Bedankt voor je bericht!!

    Ik lees dat je ook twee boskatjes hebt (broer en zus..) Hoe oud zijn ze inmiddels?

    De mijne zijn momenteel 9 maanden oud.

    Vanaf dag een dat we ze van de fokker kregen (wil liever op dit moment niet de naam noemen omdat ik niet goed voor welk doel je dit wilt weten) waren ze aan de diaree…

    Op giardia enz.. laten testen via ontlasting onderzoek. Niks kunnen vinden dus…

    Op advies dierenarts hypoallergeen brokjes. Deze hebben zeker wel geholpen hoor. Het winden laten en de diaree werd al binnen een week minder. Wel heeft het katertje nog last van diaree. Maar lang niet zo'n erge diaree zoals jij beschrijft… De ontlasting is erg slap (dus geen mooie drollen :) ) De ontlasting ruikt wel maar lang niet meer zo erg als in het begin voor de hypo brokjes….

    Gelukkig hebben ze nog nooit naast de bak gepoept e.d.

    Nu is het zo dat ik nog niet tevreden ben over hun ontlasting. Vooral die van het katertje….Het winden laten hebben ze nooit meer gedaan (doen die van jou dat ook??). Ook hoor ik bij het katertje regelmatig zijn darmpjes ‘rommelen’….Vind ik ook wat vreemd.

    Op dit moment krijgen ze (al sinds 4 weken) een combinatie van hypoallergene brokjes en sensible brokjes van Royal Canin…. Ook natvoer geven doe ik bijna niet meer…Als ze het krijgen dan alleen een heel klein beetje Sensitivity ook van Royal Canin….

    Ik ben best geinteresseerd geraakt in je verhaal hoor en vind het bijzonder dat jouw dierenarts even verder gekeken heeft dan zijn neus lang is…Die titrichomonas

    is te bestrijden?? Wat voor nare gevolgen kan deze bacterie nog meer bij een kat veroorzaken??

    Mijn katjes hebben wel erg gevoelige luchtwegen. Katertje heeft drie weken geleden een behoorlijke keelontsteking gehad. Zusje heeft daarna een dikke week af en toe geniest en een heel klein beetje last gehad van haar keeltje maar nu lijkt het al weer wat beter te gaan….Wat me wel erg opviel was dat het Katertje geen diaree kreeg van de zware antiobiotica kuur die hij moest slikken voor zijn keelontsteking. Dit had dierenarts echter wel voorspelt…..Sterker nog, zijn ontlasting was beter dan ooit! Zou de antibiotica de bacterie even stil hebben gelegd?? Wie zal het weten….Voor mij een raadsel…

    Helaas weet ik nu niet goed wat ik nu moet doen. Om de ontlasting van het katertje weer te laten zoeken is een optie…Maar ik twijfel nu omdat ik lees dat jouw katjes veel ergere diaree hebben…. Is het echt heel vloeibare ontlasting??

    Anders moeten we maar even contact met elkaar opnemen via de telefoon. Praat wat makkelijker…

    Alsnog heel hartelijk dank voor je reactie. Waardeer je acties!! Groetjes van Erna en al onze lieve viervoeters!

  • Jolien

    Hallo,

    mijn noorse boskat rakker heeft precies hetzelfde probleem.

    Alleen had ie ook nog bloed in zn ontlasting ..

    De dierenarts schreef ook royal canin voor..

    Ik heb nu gewoon by de dierenspeciaal zaak licht verteerbaar voedsel met lam en rijst gehaald en daar doet ie het prima op..

    Wel is het verstandig om het vlees even 2 weken te laten staan, de darmpjes hebben even rust nodig..

    Liefss en sterkte , Jolien