Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

darmproblemen en voeding

  • corrienk

    nee,nelson komt niet buiten,er worden hier zoveel katten aangereden.maar hij ligt vaak boven in een kamer met het raam open.hij vindt het best zo lijkt me .heeft ook geen neiging om er vandoor te gaan.Desiree, ik laat je volgende week weten of het voer goed is bevallen.en nogmaals bedankt voor het advies.

  • maria

    Hallo Monique,

    Ik wil je iets vragen,mijn Noor eet liefst broljes,(purina),blikvoer vindt ze maar niks…..

    Dus na het lezen van jou berichtje denk ik,dan ook maar vlees,nou krijgt ze ook wel eens een plakje rauwe ham,maar rauw vlees,krijgt ze daar dan geen wormen van?

    Enne,misschien een beetje vreemde vraag,maar als ze van de bak komt,blijft er wel eens een beetje poep aan de anus plakken,iemand enig idee wat ze heeft?

    Al een wormenkuur,prikje(sorry,naam vergeten,maar sterker dan stronghold),en een pillenkuurtje gehad,maar niets mag helpen….

    Dus maak ik het schoon,waarna ze het zelf wel afmaakt,is maar eens in de maand maar toch….

  • Monique

    Hoi Maria,

    Ik ken het probleem.Snorre heeft ook een wat gevoelig darmstelsel. Ik geef Snorre Carnibest,dat is een komplete vers vlees (kvv) maaltijd. D.w.z. de juiste percentages spiervlees, orgaanvlees en gemalen bot. Daarnaast varieer ik met rauwe kip (filet, nek, vleugel, hart, maag) en (vette) vis. Geef nooit gekookte botten! Je hoeft niet bang te zijn voor salmonella, want de zuurtegraad van de kattenmaag dood de salmonellabacterie. Geef ook liever geen varkensvlees i.v.m. de ziekte Aujeszky ( is dodelijk). Snorre heeft eigenlijk altijd stevige drollen en een schoon kontje. Dagelijks de broek van een Noor wassen is geen pretje!

    Ik kan je aanraden op de site van barfplaats naar bibliotheek te gaan,daar staat een hele lijst van wat je wel en niet kan geven. Ook op de site van Carnibest staan de voordelen van het geven van vers vlees. Volgens mij krijgt een kat geen wormen van rauw vlees,maar van vlooien. Katten kunnen erg kieskeurig zijn en daar speelt de brokjesfabrikant handig op in door toevoeging van smaakstoffen.

    Groetjes, Monique

    http://www.barfplaats.nl

  • Petry

    Maria, wat voor Purina voer jij?

    Is dat Pro plan van Purina of het voer wat je in de supermarkt koopt?

    Pro Plan is een premium voer het andere niet.

    Onze Noren krijgen met hoge uitzondering natvoer, ook omdat ze daarvan aan de dunne gaan. Ze hebben het niet bodig, dus dan niet doen.

    Rauwe ham zou ik nooit geven, varkensvlees is niet goed.

    Rauw vlees in de vorm van Lamshartjes is wel heel erg goed en kan ook helpen tegen diarree.

    Ik heb zelf goede ervaring met het middel Panacur een ontwromingsmiddel, het werkt prima.

    Verder eten ze hier bijna altijd Royal Canin Sensible.

    Petry

  • Monique

    Hallo Petry,

    Ik weet hoe jij erbij komt dat Noren diaree krijgen van nat voer. Juist niet! Ik heb het dan niet over blikvoer, maar echt vers vlees. Niet alleen mijn kat, maar ik ken meer katten die sinds ze vers vlees krijgen geen diaree meer hebben. Het bot dat daarin zit stopt ook. Een ander voordeel is ook dat het gebit veel schoner is. Ik ben geen voorstander van (alleen maar) brokken. Natuurlijk is het gemakkelijker en voor elk ras en elk lichaamlijk ongemak is er wel een brok ontwikkeld, maar als je naar het darmstelsel van de kat kijkt is het een echte vleeseter.In de natuur eten ze tenslotte ook vogels en kleine knaagdieren rauw en in z'n geheel op. Ik heb ook gelezen,dat de kans op blaasgruis groter is als een kat alleen maar brokken krijgt. Mocht een van mijn dieren alsnog een keer diaree hebben, geef ik ze Okugest (VSM). Dit is een homeopatisch middel verkrijgbaar bij de drogist.

    Groetjes, Monique

  • Petry

    Ik heb het idd over blikvoer, maar dat zit bij ons altijd in zakjes, dus noem ik het natvoer hahahaha…..

    Petry

  • Liesbeth

    Ik ben juist een voorstander van “nat” voer (blikjes/zakjes) Er is wel kwaliteitsverschil. Ik vind het voordeel (en daar hoeven jullie het niet mee eens te zijn) dat ze meer vocht binnen krijgen, (sommige katten zijn maar matige drinkers) wat ik beter vind voor blaas en nieren. Verder bevat het minder calorieen dan een vergelijkbare hoeveelheid droog voer. het geeft wel vulling dus ze worden er minder dik van. Ook voor het gebit is het niet slecht in tegenstelling wat ze vaak in de dierenwinkel beweren. Ze doen veel meer moeite met hun tong om alle voedseldelen rond de kiezen te verwijderen. Sommige kleine droge brokjes slikken ze zelfs in een keer door. Ik gebruik al wel twaalf jaar TD van Hill's (oeps reclame!). Daar ben ik echt heel tevreden over. Mijn kruising siamees had altijd rode randen langs zijn kiezen, sinds ik TD gebruik niets meer aan de hand en hij is inmiddels 14 jaar. Ik meng de TD door de gewone brokken, ze zijn best groot , maar mijn katten vissen ze er als eerste uit (ze eten bij mij dus droog en nat voer)

    Voor hun BARF zorgen ze zelf wel. Gisteren een vleugeltje in mijn slaapkamer , twee pootjes in de keuken en een heleboel veren, verder niets van het vogeltje gevonden. Wel dom dat die vogeltjes op of in de kattenren komen, maar het gebeurt regelmatig. Ik denk dat ze de haren voor hun nestje willen gebruiken.

    Verder denk ik als je kat het goed doet op een bepaalde soort voeding je het gewoon zo moet laten.

  • Erna

    Hoi,

    Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet hoe alles werkt. Vind het niet simpel om te gebruiken…

    Ik heb twee kitten Noorse Boskatjes van beide 8 maanden. Broer en zus.

    Vanaf dag een dat wij ze hebben gekregen van de fokker hebben ze diaree..

    We hebben hun ontlasting laten onderzoeken maar de dierenarts/lab. kon geen giardia of i.d. vinden.

    Dierenarts concludeerde dus: voedingsintollerantie.

    Nu krijgen ze al 8 weken een hypoallergeen dieet. (Royal Canin).

    Ze krijgen brokjes en zakjes met nat voer.

    De diaree (maar vooral het winden laten) werd na een week al veel minder.

    Een aantal weken ging het redelijk. Vond en vind hun ontlasting wel nog wat aan de natte kant maar geen koeienvlaaien meer..

    Maar wat blijkt nu… Het katertje heeft al sinds vier weken weer diaree (geen winden laten).Raar maar waar…..Hij heeft geen andere voeding gekregen!

    Volgens dierenarts is het heel goed mogelijk dat we dit dieet hun levenlang moeten geven!

    We vinden dit heel vervelend en vooral omdat we gehoord en gelezen hebben dat boskatten nogal vaak last hebben van darm en spijsverteringsproblemen.

    Ligt dit dan aan een voedingsallergie??

    Heeft iemand ook ervaring met het geven van een hypoallergeen dieet. Of heeft iemand tips of adviezen wat nu te doen…

    Zouden we gewoon ander voer moeten geven totdat we merken dat ze het er goed op doen? Er is eigenlijk zo weinig informatie te vinden over de juiste voeding voor boskatten…Krijg er zo langszamerhand een punthoofd van want ik wil het beste voor mijn katjes!!

  • mulder

    Dag Erna,

    Het beste is om de kittens het eten te geven dat ze bij de fokker ook kregen.

    Hun darmen zijn dat gewend.

    Geen natvoer (blikvoer) tussendoor geven, ook geen snoepjes.

    Ik lees dat ze nu 8 maanden zijn, dus neem ik aan dat ze 2 maanden geleden een wormenkuurtje hebben ontvangen van je. Als je dat vergeten bent zou dat ook het probleem kunnen zijn.

  • Erna

    Bedankt voor je reactie!

    Ik geef ze dat wat ze bij de fokker ook kregen….Brokjes en nat voer….

    Maar ik ga ze voortaan maar geen nat voer meer geven. Goed idee.. en geef ze voorlopig alleen nog maar hypoallergene brokjes in combinatie met Royal Canin Sensible…

    Maar hoe sta jij tegenover hypoallergene brokken? Heb jij ervaring met het geven van deze brokken??

    Enne…

    hoe zit het eigenlijk met kattengras? Mogen ze dat wel hebben??