Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kittenkooi inrichten

  • Lianne

    Hallo allemaal.

    Wij hebben zojuist de kittenkooi in de kamer gezet.

    Ze kruipen de doos uit en ik ben bang dat ze dan niet meer terug gaan,

    In de kooi zijn ze dan toch veiliger , denk ik.

    De doos waar de kittens in lagen heb ik in deze kooi geplaatst.

    Dotty gaat nu voor de doos liggen en lokt de kittens eruit.

    Hoe richten jullie de kittenkooi in.

    Of ben ik hier te vroeg mee?

    Groetjes, Lianne

  • mulder

    Bij ons gaat mamapoes na de bevalling de kittenkooi in met haar kittens.

    Of ze is bevallen in de kattenkooi. Drie weken voor de bevalling zetten wij

    deze kooi in een aparte kamer en leggen er dekens overheen om hem lekker

    donker te maken. Poes kan vrij in en uitlopen en zich er heerlijk in terugtrekken.

    Zo went ze alvast.De deurtjes zijn natuurlijk open. In de kooi hebben wij een bak staan van ongeveer 50 x 50 cm. Deze is rondom bekleed met vloerbedekking. Hij heeft een opstaande rand van ongeveer 15 cm. De eerste weken bekleed ik de bak nog extra met handdoek of kussenslopen voor eventuele ongelukjes en het navloeien van moederpoes.

    De kattenbak (toilet) staan buiten de kooi, ernaast.

    Als de kittens drie weken zijn gaan kooi, moeder en kittens naar de huiskamer,

    zodat ik ze beter in de gaten kan houden. De deurtjes zijn dan nog open.

    Zodra ze echt gaan rennen gaan de deurtjes dicht als wij weg zijn.

  • mulder

    Met die 3 weken gaat ook de kattenbak het kooitje in. Het wordt dan wel wat krapper maar de kittens moeten ZIEN en HOREN hoe moederpoes haar behoeft doet. Dit is heel belangrijk. De kap laat ik van de kattenbak af.

    Pas als de kittens goed de bak op gaan gaat de kap er weer op.

  • Petry

    Onze poezen gaan ook vanaf de bevalling in de kittenkooi.

    Wij hebben een grote zachte mand bekleed met velour, daar hangen de haren niet zo aan.

    In de mand ligt mamapoes en haar kroost op een vachtje, in een hete zomer om handdoeken.

    In de kooi staat een hoekkattenbak en eten en drinken voor moeders.

    Na een week of drie gaat de mand eruit want dan klimmen de kittens over de rand en leg ik het spul op een grote vacht met een kleinere erop.

    Ik probeer de kittens als wij niet thuis zijn tot 6 weken in de kooi te houden, valt niet mee hahahahahah….

    We hebben een grote kittenkooi, 75x75x150 cm.

    Petry

  • mulder

    Af en toe heb ik wel eens kittenrust nodig. Ik doe de deurtjes ook wel eens

    dicht (of stop ze gewoon in de kooi) als ik even geen gevlieg of geren wil.

    Soms sta ik aan de ene kant van de kamer een kitten een stukje opvoeding

    te geven terwijl aan de andere kant een kitten een nog grote overtreding begaat.

    En dan heb ik het nog geen eens over de kittens die het midden van de kamer

    terroriseren. Zucht. Heel af en toe wordt het dan wel eens teveel.

    Ze doen dan even een tukje. Maar als het tukje klaar is, nou…. doe die deurtjes

    dan maar snel open, want ze geven duidelijk te verstaan IK WIL ERUIT.

  • Sioux

    Onze kittenkooi (zo'n dubbele die in totaal 1 meter X 1 meter X 1,50 meter) staat in de kattenkamer en wordt door jan en alleman gebruikt. De eerste weken zijn ze constant beneden, tot ze kunnen lopen (ca 2 á 2,5 week) in een kleinere doos (45X65) en daarna in een hele grote doos (24 inch monitor doos die bekleed is met disco-plastic). Beide dozen zijn aan de binnenkant beplakt met plastic voor het makkelijk schoonhouden en als ze te vies worden gaan we op zoek naar een nieuwe. De grote doos is voorzien van een opening aan de voorzijde en tegen de tijd als de kleintjes daar uit kunnen komen zijn ze al een week of 5. Tegen die tijd zijn ze al zindelijk en mogen ze overdag af en toe los hobbelen in de kattenkamer (waar de krabpalen staan met pluche knuffels eronder om de val te breken).

    Als ze eenmaal goed kunnen klimmen gaan de pluche beesten weg en zitten ze overdag of beneden of in de kattenkamer (naar eigen gelieve) en 's nachts in de kattenkamer zodat ze geen rare sprongen kunnen maken (open trap naar de zolder = eng) Met een week of 8 zijn ze die ook wel gewend en loopt het grut met de rest mee los in huis, tot groot genot van de volwassen katten die dan lekker kittenbrokjes snoepen (en de kleintjes uiteraard volwassen brokken, waarvoor ik die kittenbrokken toch haal vraag ik me wel eens af ;) )

    De enkele keer dat ik echt die kittenkooi heb gebruikt is met een zieke kat geweest zodat ze zich ook rustig houden of een enkele keer met een onrustige moederpoes en dan ook maar een dag of wat.

    Groetjes Bianca.

  • Lianne

    Dank je wel allemaal.

    Een lekker zacht stofje heb ik nog.

    Het creatieve heb ik ook wel in me.

    Kortom: Dat moet gaan lukken!

    De kittens liggen bij ons al vanaf de geboorte in de kamer.

    Onze katten zijn hier normaal gesproken ook te vinden.

    Als ik ga werken huizen ze vaak in de garage die ingericht is als hobbyruimte

    en voor de katten. Vandaar uit kunnen ze in de ren. Als ik nu van huis ga is de kamer voor mams en de kittens. Als ik thuis kom mogen de andere er weer bij.

    Op dit moment slapen ze ook even daar omdat ik het risico niet wil nemen dat er toch iets fout gaat. (Misschien toch over bezorgd?)

    Ik heb er trouwens steeds een kruik bij gehad, Hoelang is dit nodig?

    Welke temperatuur is het beste?

    Groetjes, Lianne

  • mulder

    De eerste 10 dagen is een temperatuur van ong. 18 graden aan te raden.

    Kruikje heb ik nooit gebruikt. Het zijn tenslotte Noorse Boskatten.

  • Petry

    Ik heb alleen een kruikje gebruikt toen de moederpoezen niet lekker waren.

    In de huiskamer laat ik het niet kouder dan ongeveer 19 graden worden.

    Petry

    ps hoeven jullie geen voetbal te zien:-)

  • Lianne

    Voetbal?????????????????????????????????????

    Ik heb benede de tv ingepikt en mijn allerliefste mens ligt boven opbed VOETBAL te kijken.

    Goed ze krijgen dus geen kruik meer.

    Ik had dit gedaan omdat ik in de week dat ze geboren zijn niet zoveel thuis was

    en bang was dat ze het koud zouden krijgen.

    Ben zelf een kouwkleum, misschien ligt het daar aan?

    Lianne