Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vacht....

  • *Kitty*

    Wat ik me afvraag…: is er verschil in vachtlengte bij Noorse Boskatten??Ik las laatst dat het 6 mnd kan duren voor de vacht van een kitten “doorgroeid” is….kan een Noor ook een wat kortere vacht hebben??

  • Sioux

    Ja hoor, wisselt per kat. Naar mijn idee hebben bepaalde kleuren ook een iets ander type vacht, wildkleurtjes (zwart tabby dus) hebben naar mijn idee vaak een wat langere en dikkere vacht terwijl effen katten vaak een wat gladder vallende vacht hebben.

    En dan is er soms ook verschil tussen poezen en katers (katers hebben soms een langere vacht, vooral rond de kraag), kastraten en “open” katten (kastraten hebben meestal minder last van opspelende hormonen en een makkelijkere vacht) en seizoen (in de zomermaanden zijn Noortjes vaak wat korter behaard).

    Bij de Noor zijn er ook genoeg katten die pas een echte Norenpels krijgen als ze een jaar of 2 á 3 zijn, maar meestal wel de 2de winter die ze mee maken ;)

    Groetjes Bianca

  • *Kitty*

    Ik heb een black tabby kater (14 wkn) maar zijn vacht….is voller,op sommige plekken (bij achterwerk) lijkt het langer maar écht lang….kan ik niet zeggen.Kan dus nog “bijtrekken”….Is het al “zichtbaar” als Noortjes nog “minimini” zijn hoe de vacht uitgroeid??

  • Carmen1

    Bij mijn enne noortje duurde het anderhalf jaar.

    Ik denk ook dat het eraan ligt hoe de vachtgroei van de ouders is geweest.

    Een van mijn noortjes bleef in de winter ook korter dan het jaar ervoor.

    Terwijl ze deze zomer eigenlijk best veel kraag overhield.

    Dat jaar ervoor was ze volledig kortharig op de staart na.

    Mijn andere twee noortjes zijn weinig haar verloren.

    Die heb ik trouwens nog nooit met volle kraag gezien ben benieuwd of ze die dit jaar krijgen.

    Dit is bij beide noortjes de tweede winter.

    Heb nu ook een rennetje dus ben benieuwd.

  • mulder

    Inderdaad, na de tweede winter is de vacht goed op lengte.

    En er is inderdaad verschil in lengte en kwaliteit van de vacht wat betreft de

    kleuren. De onverdunde vachten zijn meestal stugger dan de verdunde kleuren.

    Het meeste haar heeft de witte boskat en in mijn geval ook de langste.

    Ook katers zitten meestal wat royaler in de haren dan de poezen.

    En dan hebben we nog te maken met de ‘koude-tik’.

    Boskatten die buiten mogen hebben een ‘betere’ vacht dan de binnenblijvers.

  • Petry

    Ik heb hier katten die als ze de R in de maand zien, dan beginnen ze vacht te maken. Andere luisteren naar de koude nachten.

    Ook kastraten hebben meer vacht of hebben zelfs in de zomer hun winterjas aan. Stel je voor dat het gaat vriezen ineens hahahahaa….

    Ik heb hier in huis 2 hoofdlijnen, nazaten van onze Freya en nazaten van Linda.

    Die van Freya hebben meer vacht dan die van Linda, en ook gaat dat weer niet altijd op.

    Maar de vachtkwaliteit haal ik uit de kinderen van Freya, en idd een overwegend witte kat!

    Petry

  • Carmen1

    Ik heb een zwarte noor die heeft een onwijs mooie staart kraag nog niet dit word de tweede winter dus mischien.

    Dan een tabby met wit en die heeft een enorme kraag vorig jaar niet geen idee waarom mischien stress mijn poes is vorig jaar overleden en dat was een hele inpact op de groep.

    Dan nog een blauw met wit en creme en die was echt kort van beharing.

    Ze is pas deze zomer wat meer vacht gaan ontwikkelen.

    Ze is ook de kleinste echt heel erg klein denk ook niet dat ze nog heel groot gaat worden.

  • mulder

    Heeft jouw cattery een homepage?

  • Petry

    Ja die hebben wij:

    www.nemophila.nl

    We hebben oude lijnen in huis en daar ben ik erg trots en zuinig op:-)

    Petry

  • Petry

    Ook heb je lijnen waar minder vacht op komt. Ik vind zelf ook dat de nieuwerwetse lijnen minder vacht hebben.

    lange slanke katten met weinig vacht. In tegenstelling van de gedrongen stevige katten, die wat korter zijn maar een mega vacht hebben.

    Petry