Ik zal mijn hoofd wel in een wespennest steken als ik van mening ben dat wanneer je rustig woont de katten, ras of niet, het gelukkigst maakt door ze vrij buiten te laten lopen. Jezelf ook, want je hoeft niet bang te zijn dat ze ontsnappen.
Ja, ik heb een raszuivere Noorse boskater van nu bijna 13 jaar. Hij loopt al 10 jaar vrij buiten en heeft het er heel erg naar zijn zin. Ook mijn zwarte huispoesdame heeft die vrijheid en wijlen mijn andere Noorse boskater had die ook. Ze genieten er enorm van en de laatste kat (htk) die hier door aanrijding is omgekomen is misschien 20 jaar geleden. Dat was ook de enige in mijn hele leven. 's Nachts zijn ze wel binnen. Al mijn andere katten zijn door andere oorzaken overleden die niet met het vrij buiten lopen hadden te maken.
Wij hebben nu een grote tuin die ook niet af te zetten is en ik wil zelf ook leven en de deur kunnen open gooien wanneer ik daar zin in heb. Ik zie katten die happy rond lopen en in het zonnetje of de schaduw zitten op een plekje waar zij dat willen.
Ik begrijp dan ook niet waarom de fokkers in mijn ogen zo “spastisch” doen over het vrij buiten laten lopen van raskatten. Je mag soms niet eens een kat van hun kopen als je ze vrij wilt laten rondlopen, belachelijk in mijn ogen. Jatten? Ook nog niet meegemaakt in dat dorp hier. Ik ben van mening dat een gelukkige kat voorop staat en als hij/zij dat krijgt door vrij buiten te lopen is mij dat best. Mocht het dan zo zijn dat hij/zij vroegtijdig overlijdt door bijv. een aanrijding dan heeft het dier in ieder geval een heel fijn leven gehad. Ik geef de katten een diamanten mandje hier met alle (medische) zorg die nodig is. Ze krijgen erg veel aandacht. Wat is nou belangrijker?????