Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wanneer kan/mag een poes zwanger worden?

  • simon

    Wij hebben een noors poesje van nu 6 maanden (ze is al een keer krols geweest) en willen er graag een katertje bij kopen om éénmalig een nestje te hebben. Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om haar zwanger te laten worden en anders wat is de meest verstandigste manier om haar tot die tijd niet zwanger te laten worden?

  • Moira

    Volgens mij minimaal 1 jaar, maar ik zou wachten tot minimaal 1,5 jaar.

    Laat je je poesje ( en toekomstige kater ) wel testen? FIV, FELV, HCM?? Ik hoop dat je dit op verantwoorde wijze aan gaat pakken, kleine kitjes is ontzettend cute, maar kan ook een boel zorgen geven.

    Ik zou de regels van de rasvereniging aanhouden, netjes een catterynaam aanvragen ( dit kan enige tijd duren omdat je redelijk uniek moet zijn ! ) en de evt. kitjes met stamboom verkopen en tot na de 2e kittenenting bij jullie houden.

    Mijn Noorse Bosdame heeft HCM, had ooit wilde plannen, maar heb dit dus niet kunnen waarmaken.

    Oh de beste manier om je poesje niet zwanger te laten worden is poes en kater gescheiden houden, aan de poezenpil kleven ook risico's. Vaak achter elkaar krols worden is echter ook niet al te best voor je poesje, dus soms moet je kiezen uit 2 kwaden…

    Groet en succes ! Moira & vees

  • Dicky

    Hallo Simon,

    Ik ben ook van mening dat een poes eerst uitgegroeid moet zijn en dat zijn ze rond de 18 maanden.

    Laat inderdaad je poes eerst op van alles testen . Krijg je geen goede testen , laat haar dan steriliseren. Fok alleen verder als ze helemaal goed uit de test komt.

    Ook het katertje, schaf die eigenlijk pas aan als je zeker weet dat hij goede testen heeft en als je poes bijna rijp is om zwanger te worden.

    Neem je de kater eerder dan is het heel erg moeilijk om je kater bij de poes weg te houden. De kater kan onzindelijk gaan worden als je hem gewoon los laat lopen.

    De poes aan de pil is erg slecht. Zelfs maar een half jaar pil gebruik kan al tumoren veroorzaken, geen goede optie.

    Als je de kater pas later aanschaft is dit probleem niet aan de orde.

    Poes kan dan gewoon krols worden, zolang ze maar binnen blijft en er geen open kater in de buurt is.

    Succes.