Dat is moeilijk te voorspellen. Ik heb momenteel 14 katten (is eigenlijk te veel, al hebben ze de ruimte). Vorig jaar is er een nieuw kitten bijgekomen en die is zonder problemen geaccepteerd.
Twee jaar daarvoor is er een van mijn “zelfgefokte” Turkse Vans teruggekomen terwijl ze al twee jaar ergens anders had gewoond en die was constant het pispaaltje. Ze werd er zelfs onzindelijk van. Ik heb het een jaar geprobeerd maar uiteindelijk is ze naar een vriendin gegaan waar ze het prima naar haar zin heeft. Ik vind dat Noorse Boskatten over het algemeen heel sociaal zijn, maar er zijn natuurlijk altijd individuele verschillen. Het ligt natuurlijk ook aan de katten die je al hebt.
Ik zou het gewoon proberen. Het klinkt alsof ze de ruimte hebben dat is heel belangrijk, ze moeten elkaar kunnen ontwijken. Ook is het handig dat je meerdere kattenbakken op verschillende plekken neerzet en dat ze op verschillende plaatsen kunnen eten en drinken. Je moet wel rekenen op een paar weken voor je er wat over kunt zeggen. Er zal altijd wel wat in de onderlinge verhoudingen veranderen, maar het hoeft niet negatief te veranderen.
Als het niet goed gaat kan een fokker vaak helpen met herplaatsen of de kat terugnemen, maar dat is geen verplichting. Het geeft beide partijen vaak wel veel stress, dus ga niet over een nacht ijs.
Succes met je keuze.