Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

witte boskat

  • Erika

    Hallo iedereen,

    Ik ben nu voor het eerst op het prikbord en ik zou graag de mening willen van iemand die ooit met een witte boskat heeft gefokt.

    Dolgraag zou ik een nestje willen hebben van mijn mooie noor, maar helaas is zij doof. Is het dan wel verantwoord?

    Wie heeft hier ervaring mee?

    Groetjes,

    Erika

  • maartje

    Hoi Erika,

    Volgens mij mag van de kattenvereniging niet gefokt worden met een dove poes.

    Lijkt me ook niet zo'n goed idee.

    Als je een nestje wil, neem dan een andere poes, en laat de witte lieve tante spelen.

    Groetjes,

    Maartje

  • Liesbeth

    Bij Felikat en Mundikat krijg je in ieder geval geen stamboom. Ik denk bij de andere verenigingen ook niet. Verder kun je je afvragen of het verantwoord is, en dan bedoel ik niet de kans op dove kittens, maar de verzorging door de moederpoes van de kittens.

    Stel dat een kitten bijv buiten de werpkist terechtkomt. Het zal hard gaan schreeuwen, maar moeder hoort het niet en als ze het niet ziet kan zo'n kitten erg onderkoeld raken, of je moet er de hele dag bij blijven zitten. Het is maar een voorbeeld, en ik heb zelf een niet dove poes gehad die kittens ook liet liggen, omdat ze eigenlijk niet wist hoe ze ze op moest pakken, gelukkig nam een van mijn Turkse Vans die taak op zich. Dus zo zwart-wit is het niet.

    Voor meer informatie staat er een interessant artikel op de website van de Maine Coon rasclub http://www.rasclubmainecoon.nl/rmc88.htm

  • C.J.Bos

    heb zelf een witte Noorse Boskat,en ze is gelukkig niet doof,maar ik heb haar laten steriliseren sprciaal omdat iedereen ermee wilde fokken,en daarvoor had ik haar niet genomen.

    Maar ik zou het niet doen als ik jou was,het komt veel voor bij witte katten dat ze doof zijn!

  • Barbie123

    Ik ben het helemaal eens met Liesbeth. De verzorging van de kittens is voor een dove moederpoes erg moeilijk.

    Vraagje: Witte dove kittens worden meestal met een fokverbod verkocht. Heeft jouw poesje gewoon een stamboom zonder fokverbod?

    Bij Felikat dien je namelijk een gehoortest af te leggen en bij Mundikat zelfs een BAER test. Bij de andere vereningen weet ik het niet exact, maar volgens mij mag je bij geen enkele vereniging met een dove kat fokken. Dus je krijgt sowieso kittens zonder stamboom. Die kan je dus niet als raszuivere Noren verkopen, dat is tegen de wet. Ik denk niet dat dove katten zielig zijn en een echte beperking is het niet, omdat de andere zintuigen sterker worden. Met de jaren worden heel veel katten doof en deze zijn ook niet zielig. Dit neemt niet weg dat ik vind dat je een beperking (klein of groot) niet in een ras moet willen fokken. De verenigingen hebben niet voor niets de fokverboden en de verklaringen in hun reglementen staan. In Duitsland is er zelfs een heel programma opgezet voor witte Noorse Boskatten.

    Ik wens je hoe dan ook heel veel plezier van je poesje.