Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

diaree bij boskatten

  • bami&nasi

    ik ben op zoek naar mensen die zich hier misschien in herkennen en mensen die misschien weten hoe wij dit probleem moeten aanpakken bij de fokster.

    wij hebben sinds vorig jaar 2 boskatten bami en nasi. vanaf het moment dat we ze kregen hadden ze diaree. dit is door de fokster niet gemeld alleen dat bami af en toe op zijn staart poepte. diezelfde week zijn we naar de dierenarts gegaan. die constateerde giardia. waar ze voor behandeld werden. toen ik onze fokster liet weten wat er aan de hand was verwees zij het naar stress van een nieuwe woning en gaf eet tips voor de katten. de behandeling van de dierenarts leek aan te slaan maar werkte niet afdoende. waarschijnlijk had bami en ook nasi last van chronische diaree. met als gevolg dat de bijkeuken elke dag vol lag met poep die niet in de bak werd gelegd ondanks het feit dat we 4 bakken hadden staan. en regelmatig wassen van de vieze poepstaart van bami. niet makkelijk als hij ondertussen dik 5kg woog. toen belde de dierenarts met de mededeling dat er een nieuwe parasiet was gevonden die heel veel op giardia lijkt maar het dus niet is. het bleek trichomonis te zijn. een parasiet die ook wel bij duiven voorkomt. en eindelijk de behandeling sloeg aan en nu zijn ze allebei genezen. ik kan nu langzaam het aantal kattebaken verminderen de bij keuken blijft schoon er ligt niets meer naast en nasi het vrouwtje is nu nu ze bijna 1.5jr in voor het eerst krols. dus vanaf het moment dat we ze kregen tot 4 weken geleden zijn ze ziek geweest. hun hele eerste levensjaar zijn ze ziek geweest. hoe moet ik dit aanpakken wie helpt mij?

  • Liesbeth

    Wat wil je precies aanpakken. Giardia bij kittens uit een cattery is niet zeldzaam, Als je een aantal keren ontwormd met panacur ben je meestal wel van het probleem af.

    De adviezen van de fokker lijken niet verkeerd en meestal ben je met een paar dagen/ weken van het probleem af.

    Ik snap dat het probleem heel erg vervelend is, maar blijkbaar zijn ze ondanks de diarree goed gegroeid.

    Ik snap niet helemaal waarom het een jaar geduurd heeft voor de diagnose gesteld is. Ik denk dat de fokker daar niets aan kan doen.

    Ikzelf zou wel wat willen regelen met de eigenaars van de kittens als het een probleem was wat mij te verwijten viel, maar ik zou ook willen dat er een gedegen onderzoek zou plaatsvinden en dan denk ik dat het geen jaar zou moeten duren voor het probleem opgelost is, maar ik weet natuurlijk niet hoe andere “fokkers” daar over denken.

  • Petry

    Ik ben het helemaal met Liesbeth eens.

    Wat zou je nu nog willen doen?

    Smartegeld of zo?

    Petry

  • Denise

    Als je gelijk dezelfde week dat de kittens bij jullie waren al bij de dierenarts bent geweest, dan wil dat zeggen dat het jullie gelijk opviel dat de kittens dit hadden.Ik vind dus dat de fokster geen ‘gezond’ kitten heeft meegegeven.

    Heel vaak wordt ook geadviseerd in een koopcontractje om gelijk met de kittens naar je eigen dierenarts te gaan.En als er dan wat uitkomt,waaruit blijkt dat het kitten al ziek was,dan wordt daar vaak door de fokker iets tegenovergesteld.Tenminste dat staat wel in mijn contracten.

    Vooral omdat de fokster ook al zei,dat één kitten vaak op zijn staart poepte,dan deed hij het bij haar dus ook al.

    De kittens waren in ieder geval niet gezond,want anders kom je niet gelijk de eerste week al bij de dierenarts terecht.

    (En als ik de fokster van jou poezen was dan had ik waarschijnlijk de kosten wel betaald,want ik zou toch graag op de hoogte gehouden willen worden van het wel en wee van "mijn' kittens.(fotootjes en verhalen etc) En het contact is,denk ik, nu verstoord)

    Aan de andere kant vind ik jou wel een beetje laat met deze reaktie,nu de katten al 1½ jaar oud zijn.Naar mijn mening had je haar gelijk moeten zeggen,dat je haar voor deze kosten op wilt laten draaien,want daar gaat het toch om?

    groetjes,

    Denise