Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

DNA test antwoord

  • Petry

    Ik heb vandaag antwoord gekregen op mijn vragen over de DNA test voor PKD:

    De DNA-test op PKD toont het al of niet aanwezig zijn van de genmutatie aan die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van PKD bij Perzen, Britse kortharen en Pers-gerelateerde rassen. Bij alle rassen waarbij ergens in het verleden een Pers, al of niet bewust, ingekruist is bestaat de kans dat deze genmutatie ook bij deze rassen voorkomt. Testen heeft in deze gevallen wel zeker zin.

    Graag verwijs ik u, voor uitgebreidere informatie over PKD, naar de betreffende pagina's op onze website www.gencouns.nl.

    En op een latere vraag:

    Zoals gezegd, er wordt alleen getest op de PKD1-genmutatie. In theorie is het mogelijk dat ook andere genmutaties PKD kunnen veroorzaken, maar deze mutatie sluit je in ieder geval uit.

    Mijn dierenarts heeft niet meer gegevens als wat te lezen is op de website.

    Volgend jaar als ik bij de Wagenrenk kom dan vraag ik wat dit onderzoek toevoegd, omdat de radiologe mij dit onderzoek heeft aanbevolen.

    Wordt vervelgd.

  • mulder

    Ik heb met interesse de discussie gevolgd.

    Zoals het gesteld is zou ieder ras dan zijn eigen variant van PKD kunnen hebben.

    Is er trouwens weleens een Noor positief bevonden? Onomstotelijk bewezen?

    Met dat DNA zou dan verder geborduurd kunnen worden.

    En zou dat gen dan gerelateerd kunnen worden aan dat van de Pers?

    Erfelijk, aangeboren of familie-kwaal?

    Dat zou voor het ras De Noor dan weer hele andere vragen oproepen?

    Wie heeft er ooit een Pers met een Noor gekruist?

    Voor mij roept het PKD onderzoek nog te veel vraagtekens op om er toe over te gaan hierop te laten testen. En dan ook alleen als De Noor als verdacht ras aangewezen zou worden.

  • Petry

    Nou ik wilde hierop testen omdat ik dacht dat het 100% goed was. je kent mijn standpunten.

    Nu zit ik op een dwaalspoor hahahaha.

    Er zijn meerdere noren getest is me verteld door de onderzoeksinstelling en er zijn nog geen lijders gevonden onder de noren.

    Ik geloof niet dat de laatste 20 jaar er perzen ingefokt zijn, maar wat de voorouders van onze Noortjes hebben gedaan toen ze nog op de boerderië woonde weet geen mens. Waarschijnlijk zijn er zo vast wel Perzen-genen binnen gekomen.