Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

DNA test voor PKD

  • Petry

    Echt wel, dit is aangegeven door de dierarts radioloog van de Wagernek en ook door onze dierenartsen.

    Petry

  • Pollewop

    Lees eens goed wat er bij GenCouns op de site staat. Perzen, Exotics en aanverwante rassen. Voor de Noor kan het een afwijkend gen zijn. Ik heb het zwart op wit van GenCouns. De radioloog die de echo heeft gemaakt heeft dit ook gezegd. Ik mocht de test gratis laten doen omdat men er DNA materiaal voor kreeg voor verder onderzoek. Op dit moment is alleen de echo 100% sluitend.

  • Petry

    Mij is iig anders verteld, maar goed ik heb al een mailtje gestuurd. Vorige week ook al gedaan trouwens.

    En kennen wij Pollewop????

  • Pollewop

    Dat betekent dat er een aantal rassen is waarvoor in de literatuur PKD wordt gemeld. De rassen waarbij we in ieder geval bedacht moeten zijn op de aanwezigheid van het PKD1-allel zijn behalve de Pers en de Exotic: de Birmaan, de Ragdoll, de Snowshoe, de Turkse Van en de Scottish Fold.

    Voor een aantal andere rassen wordt (met name in Engeland) gemeld dat er incidenteel PKD in voorkomt. Het wordt echter betwijfeld of dat ook voor de populaties op het Europese vasteland geldt en of het daarbij om het allel PKD1 gaat.

    De rassen die niet in dit lijstje staan zijn niet bij voorbaat vrij van PKD. Met name wanneer een erfelijke afwijking niet vaak voorkomt binnen een ras, hebben de fokkers er minder aandacht voor en wordt er minder of geen gericht onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak van de uitvallers.

    Hoe de PKD-situatie in Nederland en de omringende landen is, is niet geheel duidelijk. We moeten aannemen dat die vergelijkbaar is met hetgeen in de literatuur wordt gemeld.

    Ik heb bovenstaande even gekopieerd van hun site.

  • Petry

    Ik heb hun om advies gevraagd, ik wacht af.

  • Petry

    Ik weet nog niet wie Pollewop is, of toch wel, ze ? komt uit Zeeland en daar ken ik wel iemand die haar kat ook Pollewop noemt net als ik onze Freya zo noem.