Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bijvoeden kittens

  • Denise

    Zoals jullie misschien hebben gelezen heb ik vorige week donderdag kittens bij mijn boskat poes gekregen.

    Zaterdag ben ik begonnen met wegen met een analoge keukenweegschaal,maar volgens mij klopte daar niets van. Vandaag heb ik een digitale aangeschaft en ik heb ze vandaag twee keer gewogen.Nu is er eentje bij : de jongste die weegt maar 68 gram.Dat woog ze vanmiddag en vanavond woog ze dat nog.De rest komt wel mondjesmaat aan.De moeder voedt ze en verzorgt ze wel. Is het verstandig om dat lichte kitten dan bij te voeden? Het is een en al botjes.

    En als je bijvoedt drink ze dan nog wel bij de moeder? Of neem ik dat dan helemaal over?

    Ik maak me zorgen om dat kleine kittentje.

    groetjes Denise

  • Petry

    Ik zou alle kittens bijflessen, het zal niet de eerste keer zijn dat er 1 of 2 geflesd worden en dat nummer 3 sterft.

    Dus KMR melk halen bij je da. een fles en eerst even oefenen op een kitten wat goed rinkt.

    Daarna het kleintje proberen, maar pas op dat je het in in de longen krijgt, want dan ben je verder van huis.

    Geef moederpoes veel lekker eten, ze zal wel eten op bed willen denk ik.

    Gourmetjes Gold enzo.

    En ja als je ze bijvoed drinken ze nog steeds bij moeders.

    Ja de zorgen om de kleintjes zijn groot, ik voel met je mee, maar even de schouders er onder en je eigen instinkt en je komt een heel eind.

    Flesje om de 4 tot 6 uur, even kijken op de weegschaal wat dat voor resultaat geeft. het kan goed zijn dat jet het een paar dagen moet doen, en dat het daarna niet meer nodig is.

    Haal ook even bij je da. nutrigel, of liever nog nutridrops, das goed voor de kittens en ook voor moederpoes, daar zitten heel veel calorien in en vitaminen en zo.

    De drops kun je bestellen bij www.spat.nl.

    Ik heb het ook in huis, woon je in de Achterhoek of omgeving dan heb ik het zo bij je gebracht.

    Succes, Petry

  • Denise

    Hallo Petry,

    Dankjewel voor je reaktie.

    Ik had gelezen dat je het bijvoeden met de 2 uur moet doen.Is om de 4 tot 6 uur voldoende? Het komt mij wel goed uit moet ik zeggen.Ik had er al een zwaar hoofd in ,voeden met de 2 uur.Maar ik doe het wel als het nodig zou zijn.

    Ja, de moederpoes krijgt eten op bed.Ik zeg steeds een drie gangen menu krijgt ze constant ter beschikking. Gewone brokjes ,kittenbrokjes en Gourmetjes.

    De gewichten van de kittens zijn : 105, 96, 87, 80, 76 en 68 gram. Als ik dan bij catteries kijk dan zijn dit toch geen gewichten om trots op te zijn,of niet?

    De da zei vanmiddag tegen mij als ze niet aankomen of hetzelfde blijven kom dan morgen even langs om ze te laten zien.Maar is het gewicht van 68 gr. al niet voldoende om te weten dat het te licht is.Of bepaalt men op een andere manier of een kitten bijvoeding nodig heeft.?

    gr. Denise

  • Petry

    Het is niet veel, maar ik heb ze ook zo klein gehad.

    Onze Simon woog 86 gram bij zijn geboorte, nu is de grootste kat hier in huis:-)

    Ik fles bij als de kittens niet of nauwelijks aankomen, daar heb ik de da. niet voor nodig.

    Om de 2 uur flessen is nodig als er geen moederpoes is, of als ze helemaal geen melk heeft. Jou moederpoes heeft denk ik wel malk, als ik jou berichten zo lees.

    Begin overdag even met om de 4 uur, dan ‘s avonds laat en ’s morgens vroeg, maar ga zelf goed slapen, want als jij erbij neervalt daar heb je helemaal niets aan.

    Spiegel je niet aan andere nesten op het internet, de meeste fokkers zetten hun ellende niet op het www, en lees je alleen succesverhalen.

    Het verhaal van Tessa met haar 7 kindjes op onze website beschrijft onze strijd, maar in dat geval werd Tessa ziek, het heeft ons 3kittens gekost, helaas.

    Houd moed en ga morgen spullen halen bij je da. en vraag anders of hij/zij even langs wil komen, is veel fijner voor moeders, toch?

    Als je ze straks flest, dan niet meer zo veel wegen, je doet wat je kunt en dat moet genoeg zijn. Zo niet, dankan het helaas niet anders. Als je steeds blijft wegen wordt je helemaal gek, en ik heb hier écht ervaring mee hahahahaha….

    Martin heeft wel eens de batterijen uit de weegschaal verstopt:-)

    Petry

  • Petry

    Van 68 gram heb ik ook eens een kitten gehad, hij is inmiddels 8 jaar oud, en prachtig!!!

    Alex Nicolai, te vinden op onze website, in het familie album.

  • Denise

    Aha, dat geeft hoop. Ik ga morgen gelijk even bijvoeding halen.Ik had dit allemaal ook al gevraagd omdat ik er een zwaar hoofd in zag om morgen naar de dierenarts te gaan met de kittens.Ik dacht al weer stress voor Kayleigh,de moederpoes.. En ik ben bang dat ze dan weer de kittens alleen laat.

    Maar als ik het goed lees dan is het voldoende om de bijvoeding te halen en dan goed weten hoe je dat moet geven,zonder de kittens en moeder mee te nemen?

    Hartelijk dank voor je informatie.Ga er morgen gelijk mee aan de slag.

    Als er dan tijd overblijft zal ik je website eens beter bekijken.

    Je hebt gelijk van dat wegen.Kayleigh liep hier net in de kamer en ik maakte gelijk van de gelegenheid gebruik om weer even te wegen.69 gr. ondertussen,maar dan zal ze nog wel niet gepoept hebben.hahaha.

    groetjes Denise

  • Sioux

    Jawel hoor. Geboorte gewicht zegt niet alles. Al heeft een kitten wat rond de 100 gram zit een betere/makkelijkere start. Ik heb zelfs 2 keer een kitten van 60 gram gehad en beide zijn heel mooi groot geworden.

    Met bijflessen hoef je dus idd niet alleen maar te flessen. Mama zal ook deel op haar nemen. Ik merk zo wie zo bij grotere nestjes (meer dan 4 kittens) dat je al snel moet bijflessen. Idd geregeld wegen, de kleinste ook telkens bij mama aanleggen en niet te vaak flessen. Om de 3 á 4 uur is voldoende. Als ze de groei te pakken hebben is om de 4 uur voldoende denk ik.

    Wat ik ook wel doe is de grootste bijflessen zodat de kleinste wat extra mamamelk krijgen. Maar hiervoor geld ook dat je wel moet wegen om te kijken of de kleinste wel degelijk aan komen. Komen ze niet (genoeg) aan ook bijflessen.

    Succes met de kleintjes. Moet helemaal gaan lukken, je doet enorm je best!

    Groetjes Bianca

  • Denise

    Hallo ,

    Dank jullie wel voor de adviezen die jullie me hebben gegeven. Ik wil jullie dan ook niet onthouden hoe het nu met ze is.

    Maandag zei de dierenarts tegen me dat ik langs moest komen als ze dinsdag niet waren aangekomen of futloos eruit zagen.

    Gistermorgen heb ik ze weer gewogen en de lichtste was 4 gr.(72gr.) aangekomen.Toen dacht ik bij mezelf: “Toch maar even wachten met bijvoeden” Maar dat woog ze gisteravond nog.Toch maar kittenmelk halen dacht ik toen.(wat een onzekerheid).

    Vanmorgen toen ik uit bed kwam gelijk de kleinste op de weegschaal gezet. Toen woog ze opeens 82 gr. Dat geloofde ik niet dus nog maar eens een keer opnieuw.En inderdaad de weegschaal gaf weer 82 gr. aan.Vanmiddag woog ze 87 gr.Dus ze is in 24 uur 15 gr. aangekomen.Kijk dat geeft de mens weer moed.

    Ik weet niet of het hierdoor komt,maar als ze begonnen te drinken heb ik de kleinste steeds aan de tepel gelegt waar de grootste dronk.En ik heb het ook wel een paar keer extra aangelegd.

    Nu wegen ze respektievelijk: 126,125, 113, 109, 92 en 87 gram.Dus nu gaat het de goede kant op.

    En dan heb ik nog goed nieuws: Ze zijn nog geen week oud en ze zijn inmiddels ook al allemaal besproken.

    Ik weet alleen niet hoeveel geld ik er voor moet vragen.Kunnen jullie mij daar een richtlijn voor geven? De moeder is een noorse boskat met stamboom en de vader is een htk kat ,zoals ze dat zo mooi zeggen.

    groetjes Denise

  • Petry

    Fijn dat het goed gaat!!!

    Ik zou een 150 à 200 euro vragen voor de kittens.

    je hebt er nl. net zoveel onkosten aan als aan een stamboomkat!

    Ik zou ze wel tot 13 weken in de nest houden.

    Succes, wij zijn een paar dagen weg, maar als ik thuis kom dan hoor ik graag hoe het verder is gegaan.

    Petry

  • Denise

    Hallo Petry,

    Is dit niet wat veel? 2 kittens gaan naar de cattery waar de moeder vandaan komt.Nog 2 gaan er naar een zoon van haar en 1 gaat er zeer waarschijnlijk naar een collega van haar zoon. Dus 5 richting de cattery.

    De dierenarts hier(omgeving Zwolle) zegt dat ze met de leeftijd van 6 weken ingeent moeten worden.Zij zegt dat ze het zelf wil doen op de leeftijd van 9 weken en dan met 12 weken.Omdat die enting met 9 weken toch maar alleen tegen niesziekte is. En bij haar wordende kittens ook pas met 9 weken ingeent.

    Dus ik denk,omdat je die kosten dan ook niet hebt,dat je dan ook niet zoveel kunt vragen.Of toch wel?

    En waarom adviseer je om de kittens te houden tot 13 weken? Is het niet 8 weken voor niet ras? Het maakt mij niet uit dat ze langer blijven,want ik ben al helemaal verkocht aan die dotjes.Als het aan mij ligt dan gaat er geen één weg.Maar ja, ik woon hier niet alleen.hahaha.

    Ik wens je een paar fijne dagen toe.Enne…..ik hou jullie op de hoogte.

    groetjes Denise