Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Welke vereniging?

• misstyxxx

Hallo,

Ik wil lid worden van een katten vereniging. ( Heb 2 noorse boskatten en wil in de toekomst een nestje ) Is er veel verschil tussen de verenigingen, waar moet ik op letten?

Groetjes

• Petry

Wat bedoel je met vereniging?

Bedoel je een rasclub, of een club waar je de stambomen vandaan haalt, zoals Felikat of Neokat.

Rasverenigingen schrijven geen stambomen uit.

Petry

• misstyxxx

Hoi,

Ik bedoel inderdaad zoiets als felikat of neocat. Ik zie dat er nog al wat zijn en vraag mij dus af wat nou het verschil is, of dat het niets uitmaakt.

Groetjes

• Petry

Felikat en Mundikat zijn van de Fifé, das een overkoepelend orgaan.

De andere zijn onafhankelijke verenigingen, non fifé.

Het is maar net waar je jezelf thuis voelt, ik zou zeggen ga eens naar en fifé-show en een oanf. show en kijk welke vereniging je bevalt.

Petry

• misstyxxx

Maar verder geen verschil? Waar zit jij bij als ik vragen mag?

• Petry

Ik zit bij felikat, fifé dus.

Weet je, de fokker waar je je eerste kat koopt, van zijn vereniging wordt je vaak lid. Zo is het bij ons wel gegaan.

Hij gaf ons info mee, en aanmeldingsformulieren, en dan kijk je niet verder.

Er zit verschil tussen de verenigingen, maar ik ga niet zeggen welke ik beter vind:-)

Ik ben heel tevreden met Felikat, het is een vereniging met heel veel regels, daar moet ik soms van zuchten, maar het is ook wel goed denk ik.

Mundikat verscheelt niet zo veel van felikat denk ik.

Van de onafh. heb ik niet zoveel verstand, maar er lezen hier vast wel onafh. kattenliefhebbers mee:-)

Petry

• Margriet

Hoi,

Ik las je vraagje (plus de reacties) en vroeg me af van welke vereniging je Noortjes hun stamboom hebben. Wanneer je katten nl. afstammingspapieren hebben van een onafhankelijke vereniging (Neocat, NRKV, etc.) en je wilt lid worden van Mundikat/Felikat (en vervolgens dus ook de stambomen van je toekomstige kittens bij Mundikat/Felikat aanvragen) dan gelden daar zogenaamde importbepalingen voor. Dit houdt in dat je eerst je originele stamboom zult moeten opsturen naar Mundikat/Felikat, zodat deze goedgekeurd en geimporteerd kan worden. Pas daarna zul je stambomen voor je kittens kunnen aanvragen.

Wat betreft de verschillen tussen verschillende verenigingen… Zelf zijn wij Mundikatlid (had net zo goed Felikat kunnen zijn) omdat de cattery waar wij onze eerste noren kochten Mundikatlid waren. Praktisch verschillen tussen de onafhankelijke en de FIFe-verenigingen zijn er uiteraard. Ik weet dat Mundikat/Felikat bijv. vrij prijzig zijn in vergelijking met de onafhankelijke verenigingen als het gaat om lidmaatschap e.d. (mogelijk ook als het gaat om het verkrijgen van stambomen, het showen e.d.)

Zelf vind ik het fijn dat “onze” vereniging en onze cattery onder de FIFe-vlag valt; men neemt duidelijke standpunten in als het gaat om experimentele rassen en er zijn regels opgesteld (w.b. fokken, het houden van je dieren, etc.) waarin ik mij erg kan vinden!

Misschien is het handig om op de kattenpagina eens een kijkje te nemen bij de verschillende verenigingen!

• Petry

Dat importeren geldt ook voor van fifé naar fifé.

Zo het ik een Mundikat stamboom geimporteerd in het stamboek van felikat.

Ook een Deense en een Noorse fifé stamboom heb ik goed moeten laten keuren.

Ja jij bent ook led geworden van de vereniging waar je je eerste noortje hebt gehaald, ik ook:-)

Ik kan me ook goed vinden in al de regels.

petry

• misstyxxx

Hoi,

Bedankt voor alle informatie. Allebei de fokkers van mijn 2 katten zijn lid van neocat, dus ik denk dat ik daar dan maar lid van ga worden, hoef ik ook geen stambomen te importeren.

Zijn jullie eigenlijk mensen die veel van stambomen af weten. Of het slechte lijnen zijn etc. Als dat zo is, kan ik dan mijn stambomen via de mail opsturen en wil je dan kijken hoe die stamboom eruit ziet?

Groetjes

• Petry

Ik wil best naar je stambomen kijken, maar ik geef niet graag kritiek op de stamboom van een ander zijn kat.

Ik houd er ook niet van als ze dat van mijn katten doen:-)

Petry