Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vidmar is ziek

• Margriet

Gistermiddag hebben we Vidmar, een van onze kittens, plotseling naar de dierenkliniek moeten brengen. Hij had al enkele dagen wat vage klachten, leek wat minder actief over de hele dag, had zaterdag zichtbaar moeite met poepen, was daarvoor enkele dagen stil blijven staan qua groei. Echter nadat ik hem zondag wat olie anaal had toegediend op advies van de da. begon hij zondag weer te poepen en vervolgens groeide Vidmar binnen drie dagen 40 gram. Maar vanaf dinsdag viel het me op dat hij wel erg aan het verharen was, en gisteren begon het haar met grote plukken uit te vallen. Ook at hij steeds maar weinig tegelijk alsof het eten moeizaam ging . Gisteren aan het eind van de middag (ik was zelf aan het werk) was ‘ie ineens helemaal apathisch, wilde niet meer aangeraakt worden en mijn vriend heeft ons kleine manneke direct naar de kliniek gebracht. Daar leek het gisteravond zo slecht, dat we bang waren dat hij het niet zou redden. Gelukkig leek hij vanochtend (na prednison, vitamine B injecties en anti-biotica) weer wat levendiger, maar hij is inmiddels flink afgevallen, verliest bossen haar en wil maar niet eten. De da. staat voor een raadsel; symptomen van gistermiddag leken op iets neurologisch, zo vroeg de da. zich af of hij mogelijk een trauma kan hebben (val o.i.d.) met neurologische schade. Maar dat kan ik me bijna niet voorstellen aangezien de kittens ’s nachts en wanneer we weg zijn op de “kattenkamer” zitten waar nu niets staat om op te klimmen. Bovendien is het niet te rijmen met de andere symptomen.

Al met al weten we nog niet goed wat er met Vidmar aan de hand is. Hij is nu nog in de kliniek en krijgt dwangvoeding. Morgenochtend om 8.00 uur bel ik om te horen hoe het gaat en hoe nu verder. Ik ben erg bang voor slecht nieuws…

Een heel verhaal. Maar ik hoop dat er mensen zijn bij wie een belletje gaat rinkelen omdat ze deze symptomen herkennen en kunnen plaatsen.

• Carmen1

Heel veel succes met Vidmar.

Ik hoop dat alles goed is gegaan vannacht.

Groetjes Carmen

• Petry

Ik weet wel dat kittens de haren verliezen als ze te weinig vitamine enzo binnen krijgen, als ze dus ziek zijn.

Nu wist ik niet hoe snel dit kan gaan, Melrose had ook niet zo veel haar toen ze klein was, zij had een slechte start.

Ik ga eens verder vragen of het iemand bekend voorkomt.

Succes met de hummel.

Petry

• Petry

Ik heb je verhaal doorgestuurd en we denken glucose te kort.

Is te verhelpen door extra glucose toe te dienen.

De da. kan ook prikken of er glucose tekort is.

De haaruitval past bij voeding gebrek, hij wil niet eten, daarom dus.

Zoek het in het voedsel en de opname daarvan.

Petry

• Margriet

Hoi Petry,

Vidmar is inderdaad in een hypo geschoten afgelopen woensdag. Toen hij bij de kliniek aankwam was 'ie meer dood dan levend, en de da. had ook niet gedacht dat hij het zou redden. Maar na het infuus is hij voorzichtigaan opgeknapt en na gisteren te zijn “gedwangvoederd” begon hij vandaag weer te eten! Inmiddels heb ik hem weer opgehaald!

De haaruitval is overigens wel extreem, zijn oren (de schelp, zeg maar) zijn bijvoorbeeld helemaall kaal en ook zijn hals, nek en buik zijn vrijwel kaal (binnen drie dagen). Uiteraard leidt vitaminegebrek en een slechte voedingstoestand tot een slechte vacht, maar dit is echt van het een op het andere moment plukken haar verliezen! Mogelijk speelt er ook nog een overgevoeligheidsreactie mee op het melkpoeder dat ik gebruikt heb, en waarvan met name Vidmar de afgelopen week nog af en toe heeft gedronken (en door het blikvoer heen).

In ieder geval zijn we zeer opgelucht dat hij er nog is; nu gaan we hem natuurlijk heel goed in de gaten houden qua eten/drinken en groei. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Margriet

• Lianne

Hoe is het met Vidmar en de andere kittens?

• Margriet

Hoi,

Sinds we Vidmar eergistermiddag uit de kliniek hebben opgehaald, gaat het eigenlijk vrij goed. Ik voer hem vier maal daags bij, hij krijgt voornamelijk Hills AD waar prima van gegeten wordt. Ook poept en plast hij weer normaal. Hij ziet er alleen niet uit; kale buik, kale nek, kale achterkant van de oren, en de rest van zijn vacht is ultradun geworden. Of hij er wat aan overhoudt… we kunnen er niets van zeggen. In ieder geval is Vidmar in een hypo geraakt, en we vermoeden dus dat hij de laatste anderhalve week te weinig “brandstoffen” heeft binnengekregen. Toch at hij wel regelmatig en groeide (na enkele dagen even stil gestaan te hebben qua gewicht) weer vrij goed. Het blijft dus gissen. Zelf denken we (na reacties van verschillende fokkers) dat het melkpoeder dat ik gebruikte er wat mee te maken heeft. Gelukkig is hij nu wel weer heel levendig en actief; zijn motoriek is ook minder ontwikkeld als bij zijn zusjes maar ik hoop dat dit het gevolg is van zijn verzwakte conditie en dat dit dus gaat verbeteren.

De poesjes doen het prima, ze zien er prachtig uit en zijn kerngezond gelukkig!

Margriet

• ilonka

wat sneu voor het manneke.

ik hoop dat alles uiteindelijk wel goed met hem zal komen.

heel veel sterkte met vidmar.

ilonka