Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tabby of solid met ghostmarkings?

• Petry

Het is erg raar bij rood.

Ik ben eens op een show geweest met Robin en zijn nestje jongens.

1 kitten werd gekeurd en papa dus, die keurmeester heeft me toen uitgelegd dat papa tabby was en zijn zoon niet.

Waarom dat heb ik hierboven beschreven.

Ik had ze beide als tabby op de stamboom staan, zoonlief was dus non agouti!

Zo fok ik al jaren lapjes, vaak non agouti, bij lapjes moet je dan naar het zwart kijken.

Het zwart is effen, dan is de poes niet gestreept. Is het zwart gestreept net als bij een zwart gestreepte poes dan is het een gestreepte lap.

Het rood heeft altijd streepjes.

Onze Linda, Tessa en Lisa zijn alle 3 niet gestreepte lappen, maar hun rood heeft strepen.

Domino en Norali zijn gestreepte lapjes, hun zwart heeft een tabby patroon.

Onze lapjesmand is uiteraard te vinden op onze website.

Petry

• Lianne

Ik zal morgen even op mijn andere pc kijken of ik de mail nog heb :-)

• mulder

Bij rood is het inderdaad lastig te zien.

Een rode kat heeft altijd een tabby-tekening, wat niet wil zeggen of ze ook qua genotype tabby zijn.

Ik hanteer altijd een gulden regel. Als ze net geboren en nog nat zijn en er is duidelijk een tabby tekening te zien, houdt ik als fenotype tabby aan.

De witte lijnen om de ogen zijn voor mij ook een handvat.

Uiteraard bekijk ik ook de voorgaande lijnen.

• Lianne

Bij deze heren was het in het begin bijna niet te zien.

We konden ook niet zien dat arvid “met wit”was.

De rabby-tekening kwam later pas duidelijk te voorschijn.

Ze waren bijna niet te fotograferen, het flitslicht weerkaatste steeds en zonder flitser leken ze veel donkerder dan ze waren.

Maar ik heb er wel van geleerd. (hoop ik)

• Margriet

Hoi Marja,

Zijn jullie (en Fergus!) al weer wat bijgekomen van de show?! Na jullie ervaring tijdens de show was ik zelf ook nieuwsgierig hoe het nu zit met rode tabby's en “effen rood”, en ik las overal dat bij rood inderdaad nauwelijks verschil zichtbaar is tussen agouti en non-agouti. Dat je dus naar jou idee nog nooit een effen rode kat gezien hebt klopt dan dus wel. Afgaande op de meningen van de mensen hier zou het dan toch effen moeten zijn… Nou ja, Fergus is er niet minder mooi om en hij heeft het heel goed gedaan op de show. Het is echt nu al een gigantische kat, dus dat belooft wat.

Groetjes Margriet

• videkissa

Of Fergus nou tabby is of niet maakt natuurlijk verder niet uit. Alleen maak ik me zorgen voor een situatie zoals mijn vriendin heeft meegemaakt: haar 6-jarige Maine Coon ging voor haar laatste GIC punt, altijd als rood gestreept met wit geshowd, maar de keurmeester wilde bijna niet haar punt geven omdat de kat volgens hem solid was. Fergus is mijn showkater en ik wil deze discussie niet met ieder keurmeester houden.

Nu zit hij nog in de kittenklasse maar strakjes als hij echt voor punten gaat…. Ik zal tegen die tijd een determinatie overwegen. Heeft iemand ervaring met determineren van kleur? Wordt dat door een of meerdere keurmeesters gedaan?

Groetjes, Marja

• mulder

Determineren wordt volgens mij door 2 keurmeesters gedaan. Is wel aan te raden in dit geval. Het voorkomt een hoop frustratie als gaandeweg zijn showgang al zijn behaalde punten inene ingehouden zouden worden. Moet je van voren af aan beginnen.

• Margriet

Kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, dus een goed plan om meerdere keurmeesters naar zijn kleur te laten kijken. Ben benieuwd wat er uit komt…

Wat is de eerstvolgende show die je met Fergus gaat meepakken?

• videkissa

Fergus moet nu echt eerst groeien, en dan het liefst in de lengte want in breedte zit ie al goed :-)

Ik ga, denk ik, voor de ervaring en fun naar een onafhankelijke show in maart en afhankelijk van zijn ontwikkeling misschien naar Arnhem.

Noordwijkerhout in mei staat zeker in de planning, het is voor ons bijna om de hoek. Dat zal Fergus z'n eerste show als volwassen zijn.

Groetjes, Marja

• Petry

Idd voor determinatie heb je 2 keurmeesters nodig, of als je bij felikat bent dan kun je vragen om naar een stamboomcomm avond te mogen komen.

Het showen van rood, of het nou gestreept is of niet, zonder wit is en blijft groep 5. Maakt niet uit voor je punten.

Bij de onafhankelijke is het duidelijk een ander verhaal.

Daar keuren ze ook op kleur en aftekening, dat doen ze bij de fife niet.