Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vroeg castratie en duurder "fokkatje"

• mulder

Op de andere kant wordt gesteld dat het niet vreemd is dat kittens gesteriliserd/gecastreerd naar hun nieuwe eigenaars gaan. Tevens schijnt het gebruikelijk te zijn dat een “fokkatje” duurder verkocht wordt.

Hoe denken jullie hierover?

• Sioux

Ik ben het hier niet mee eens. Hoe kun je namelijk zien of dit kitten wel fok geschikt is?

Kittens met een duidelijke afwijking zoals bv een knikstaart gaat al goedkoper weg. Verder heb ik 1 vaste prijs voor al mijn kittens. Wel heb ik een paar eisen als men in de toekomst zou willen fokken. Nu moet je niet denken dat ik dan opeens geld extra wil ofzo, maar puur uit nieuwsgierigheid wil ik op de hoogte gehouden worden. Verder wil ik wel dat men zo'n katje minstens 2 maal in de open klasse mee genomen heeft op de show. Dit om meer redenen, 1 omdat dan het poesje niet extreem jong gedekt zal worden (moeten immers 2 open klasse vooraf gaan) en 2 omdat dan eventuele gebreken/kleine foutjes opgemerkt worden door een keurmeester en zo daar de partner op uitgezocht kan worden (deze moet de kat immers aanvullen zodat het ras niet vermeerderd maar verbeterd).

Als ik namelijk vooraf al een gevoel heb dat mijn kitten daar niet goed zit gaat het daar niet heen. Tevens is voor kittens de narcose toch zwaarder dan voor volwassen dieren (was het nu de lever of juist de nieren?, dacht de lever, die het erg zwaar te verduren krijgt op een leeftijd van 12/13 weken) Herstel is geloof ik wel wat sneller op die leeftijd. Maar goed, ik vind het geen ramp als men met een kitten van mij wil fokken, ik ben immers ook ooit begonnen. Maar ik wil wel dat men dan de regeltjes in acht neemt en zorgt voor een gezonde partner ;) Tevens ben ik altijd bereid te helpen, of iemand nu wel of niet een kitten van mij heeft gekocht. We zijn immers allen met het zelfde ras bezig en we willen toch allemaal de Noor mooi en gezond houden!

Groetjes Bianca

• mulder

En wat vindt je van het afleveren van geholpen kittens?

• Sioux

Voor mijn gevoel is dat geen compleet kitten. Tevens geeft dat mij het gevoel dat je de nieuwe eigenaar niet geheel vertrouwd. Als je het niet vertrouwd gewoonweg geen kitten ;)

Groetjes Bianca

• Sioux

Even een tegenvraag. Wat is voor jou de reden dat je dit graag wil weten? Ik wil ook graag jou antwoord horen/lezen ;)

Ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, wil alleen alles weten, hehehe…

Groetjes Bianca.

• mulder

Wij hanteren ook 1 prijs. Kat is kat.

Ik ben zowiezo geen voorstander van vroegcastratie, ondanks dat het in Amerika veelvuldig wordt toegepast. De kittens gesteriliseerd/gecastreerd afleveren doen wij ook niet aan. Ik vindt het een beetje te ver gaan.

Ik moet natuurlijk een beetje voorzichtig zijn met mijn antwoorden omdat ik ook graag de reacties van anderen wil weten.

Het volgende wil ik wel neerzetten:

Onlangs heb ik vernomen dat een fokker de kittens op 13 weken gecastreerd/gesteriliseerd afleverd. Indien de nieuwe eigenaars dit niet willen wordt er een verkoopprijs gehanteerd van 800 euro.

Daarom mijn topicje. Ik wil graag de reden weten waarom iemand besluit hiertoe over te gaan.

• Sioux

Tja, ik ben ook heel benieuwd waarom dat is.

Vermoeden dat sommige dan misschien denken het ras te beschermen? Dit is een term wat ik bij andere rassen wel tegen ben gekomen die dit vaker doen.

Ik hoop dus ook dat er nog meer reacties komen!

Groetjes Bianca

• Danny

Hoi,

Ik denk dat ze niet willen dat er met het kitten gefokt word. M'n tante heeft een OKH en die kreeg pas de stamboom na de castratie.

Ik zou zelf denk niet voor een kitten gaan die vroeg gecastreerd wordt. Niet dat ik een nestje wil. De echte reden dat ze dit doen, weet ik ook niet. Misschien inderdaad bang, dat er te veel kittens komen, en de prijzen omlaag moeten ofzo. Echt geen idee.

Gr. Miranda

• Petry

Ik ben niet voor vroegcastratie, onze da. doet het ook niet. Het is gevaarlijk om zo'n klein lichaampje onder narcose te brengen. Ik zie er het nut ook niet van in.

Katten duurder verkopen als ze voor de fok zijn of zo, vind ik onzin.

Al onze kittens hebben 1 prijs, of ze nou uit onze euro lijn komen of uit de zg lijn.

Ik kan niet zien of ze perfect gaan worden.

Zo ook voor fokkwaliteit of showkwaliteit, ik kan dat niet zien als ze 13 weken zijn:-)

Petry

• Petry

De stamboom hoort bij de kat, die mag je niet achterhouden!

Als je dat meldt bij bv Felikat dan heeft de fokker en probleem.

Ik zou nooit een kitten kopen met resticies(hoe schrijf je dat)