Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verkoopovereenkomst

• Lianne

Hallo,

Ik heb me al een tijdje zitten verdiepen in de verkoopovereenkomsten.

Ik kom best wel verschillen tegen.

Zelf heb ik er een waar in staat het kitten binnen 24 uur door een dierenarts onderzocht moet worden of het gezond is.

Op internet zie ik 5 dagen.

Ik heb een half jaar “garantie op aangeboren afwijkingen”, op internet vind ik 3 jaar.

Wat is redelijk?

Zijn er wettelijke bepalingen t.a.z. van huisdieren?

Hebben jullie nog andere tips voor mij?

Alvast bedankt, Lianne

• mulder

De huisdieren vallen sinds enige jaren onder de warenwet. Er zijn dus wettelijke bepalingen.

Een garantie van 3 jaar is erg lang. Aan de andere kant mochten er gebreken naar boven komen na het derde jaar en het zou een rechtzaak worden is een rechter

eerder geneigd op je hand te zijn doordat je aan kan tonen dat je een meer dan schappelijke garantieperiode hebt gehanteerd.

Ja en wat is erfelijke aandoening. Stel er wordt na 2 jaar PKD geconstateerd.

Jij geeft het aankoopbedrag terug en de kosten voor onderzoek en de kat blijkt 16 te worden?

Kijk nu eens naar onderstaand draadje, het Granuloom, is dit nu wel of niet erfelijk.

Zo zijn er natuurlijk aandoeningen die zowel erfelijk als aangeboren kunnen zijn.

Wij hanteren 6 maanden, maar de nieuwe kitteneigenaar kan altijd bij ons terecht.

Per geval zal er bekeken moeten worden hoe juist te handelen. Daar valt geen contract voor te maken.

• mulder

Ik zie nu net dat jij een garantie voor aangeboren wil hanteren.

Aangeboren en erfelijk is een groot verschil.

Erfelijk is verwijtbaar, aangeboren niet.

Een biologe heeft mij verteld, iedereen krijgt in zijn geboortepakketje een groot aantal ziektes en aandoeningen mee. Omgeving, huisvesting e.d. spelen een grote

rol. Een koopovereenkomst is een ingewikkelde materie.

Ik zal een voorbeeld geven. Onze hond kreeg voor zijn 3e levensjaar een zeer aggressieve neustumor. Hij leeft niet meer. Bepaalde vormen van kanker zijn erfelijk. Deze ook?

Hondenfokkers van bepaalde rassen testen beide ouders op HD. Beide ouders kunnen negatief uit de test komen maar kunnen wel drager zijn. Hiermee denkt een groot aantal hondenfokkers zijn verantwoordelijkheid genomen te hebben. Daarnaast stellen zij in het koopcontract op dat beide ouders negatief zijn en zij dus alles in het werk gesteld hebben om HD vrije pups te verkrijgen en dus ook niet garant staan voor eventueel aan het licht komen van HD bij deze pup.Het puppy hieruit kan dus wel degelijk HD krijgen. Als dit op jonge leeftijd aan het licht komt

kan het koopcontract nog zo prachtig opgesteld zijn en de puppykoper het hebben ondertekend, maar de rechter zal het contract van tafel vegen en de pupkoper in het gelijk stellen. En ik kan nog veeeeeeeeel meer voorbeelden aandragen.

Dus, de rechter bepaald. Of je nu een lang of een kort contract hebt, 6 maanden garantie of 3 jaar.

• Sioux

In mijn contract staat 1 jaar voor erfelijke aandoeningen, maar als zou blijken dat een kitten na 2 of 3 jaar iets zou hebben van dien aard geef ik toch een vergoeding. Alleen niet de volle mep dus meer, maar dat hangt ook van de situatie af.

Verder kan een koper altijd terug vallen op ons, wat voor vragen dan ook.

Verder staat er in mijn contract niet dat een kitten binnen zoveel dagen door eigen DA moet onderzocht worden. Mijn DA doet namelijk een zeer uitgebreid onderzoek en noteerd alles. Dit formulier krijgt de nieuwe eigenaar ook mee. Daarbij komt dat een kitten in een nieuwe omgeving, zeker als dit een cattery is, altijd wat kan krijgen. Elke cattery heeft namelijk zijn eigen bacteriën (klinkt heel goor, maar valt op zich reuze mee).

Verder ben ik het helemaal met Mulder eens, je zal per geval moeten kijken. Daarom is zo'n contract ook eigenlijk helemaal niet rechtsgeldig (tenzij er een bevoegd iemand bij aanwezig was!). Maar je scheidt wel het kaf van het koren. Zolang je maar (mondeling) goede afspraken maakt ;)

Groetjes Bianca

• Petry

Het is wel rechtsgeldig. Wij hebben ooit een kitten verkocht aan een rechter en die zei dat elke overeenkomst door beide partijen ondertekend wel degelijk rechtgeldig is.

Wij hebben een oppervlakkig contract.

1 jaar garantie op erfelijke afwijkingen, maar we hebben ook wel eens een kitten gegeven toen het eerste fokje overleed na anderhalf jaar aan leververvetting.

Dat hangt van de mensen af. Heb ik goed contact dan kan er meer dan als ik ze niet meer hoor of zie en dan ineens met een ziek dier aankomen.

Toch blijven al onze kitties onze kindjes en ik zal altijd voor ze blijven zorgen in moeilijke tijden.

Petry

• Lianne

Alvast bedankt voor julie reacties.

Fijn dat dat jullie er ook zo over denken dat je in bepaalde gevallen toch nog wat voor een kittenkoper kan doen.

In het contract van 1 van mijn kattenstaat het volgende:

Aanspraken op vergoeding met betrekking tot de aankoopsom kunnen slechts in de volgende gevallen worden gehonoreerd:

Wanneer de kat binnen 24 uur na aankoop wordt onderzocht door een erkend dierenarts en deze constateert dat de kat niet in gezondheidstoestand verkeerd, zal de koper de kat terug nemen. Er moet in zo'n geval een schriftelijke verklaring van de desbetreffende dierrenarts worden overlegd die met de hand door hem is ondertekend. Naar keuze kan de koper de kat dan ruilen, mits leverbaar, of de aankoopsom terugontvangen.

Wanneer binnen 6 maanden na aankoop een schriftelijke verklaring afgegeven wordt door een dierenarts, dat de kat een geboorteafwijking heeft die het verder leven onmogelijk maakt. De eventueel gemaakte kosten kunnen niet verhaald worden op de fokker/verkoper. Alleen als er contact met de fokker/verkoper voordat de kat ge-euthaniseerd werd en deze ermee ingestemt heeft de koper recht op een vergoeding van de aankoopsom

Zelf vind ik die 24 uur sowieso erg kort.

De kittens worden een week voor ze weg gaan door de dierenarts onderzocht.

Kan er in een week zoveel gebeuren dat het nodig is om dit te doen?

Er staat dus niet in of het om een erfelijke- of een aangeboren afwijking gaat.

Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is om de “menselijke kant”in een overeenkomst vast te leggen.

Ik probeer de kopers te behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden.

Ook vind ik dat je i.d.d. altijd voor ze open moet staan, zo houd je de contacten goed en blijf je op de hoogte hoe het met de kittens gaat.

• mulder

Als laatste regel zetten wij dat ook ins ons koopcontract:

De koper kan ten allen tijde terecht bij ons met evt. vragen en problemen.

Toch nog een klein nootje bij wat Petry zegt. Ieder contract is aanvechtbaar als redelijkheid en billijkheid overschreden worden.

• mulder

Ook ons contract is kort. Wij gaan niet graag op een zakelijke manier hiermee om.

Vindt wel dat kittenkijkers tegenwoordig een kitten wel zakelijk bekijken. Soms willen kitteneigenaren dat ons koopcontract aangepast wordt op de manier zoals hun dat willen zien, terwijl wij hem toch zeer coulant opgesteld hebben.

Ik wil ook contact houden met de kittens en soms glipt het wel eens door de vingers, verhuizing, scheiding. Je hoort er dan nooit meer wat van. Dat vind ik erg.

Want ook bij ons blijven het altijd nog onze kittens.

• Petry

Uiteraard:-)

Petry

• Lianne

Ik ga er mee aan de slag.

Bedankt, Lianne