Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Eosinophiel granoloom

• Margriet

Hoi allemaal,

Wie van jullie kan mij wat meer vertellen over het eosinophiel granuloom complex bij katten?? Ik heb al wel het een en ander gelezen over wat het is (kortweg wordt het beschreven als een huidaandoening a.g.v. meestal een allergie), maar ik vraag me af of deze aandoening regelmatig voorkomt bij katten en of iemand mij kan vertellen of het echt iets erfelijks is en dus kan worden doorgegeven door ouderdieren??

Hopelijk kan iemand mij er meer over vertellen….

Margriet

• Sioux

Volgens mij is het geen erfelijke ziekte. Maar ik kan me vergissen uiteraard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, heb er wel eens over gelezen. Volgens mij was er wel een fokker die een poes had met deze aandoening (is verder nooit mee gefokt trouwens) maar weet zo snel niet meer wie. Misschien dat iemand anders dat van hier wel weet, neem aan dat zij jou wel verder zou kunnen helpen ;)

Groetjes Bianca

• mulder

Ik heb onlangs bij de dierenarts een tijdschrift meegenomen waarin dit uitgebreid uitgelegd wordt. Ik zal het morgen voor je opzoeken en neerzetten.

• Margriet

Alvast bedankt! Ik hoop er wat wijzer van te worden.

• mulder

Het tijdschrift geeft niet meer informatie dan je al weet. Deze dateert van begin dit jaar.

Ik weet niet of je ook de 13 infocus ontvangt van de NBK maar staat een stuk over in. Het gaat om de focus uit januari 2003.

Als je hem niet hebt zal ik de informatie die je wil hier typen.

Ik lees eruit (beide artikelen) dat het en relatief vaak voorkomende aandoening is.

Meestal is de ontsteking aan de bek. Het is goed te behandelen. Ik zie hier foto's van katten met behoorlijke plekken op hun kop, kaal en tot bloedens toe. Het is onderverdeeld.