Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Eosinophiel granoloom

• Margriet

Hoi allemaal,

Wie van jullie kan mij wat meer vertellen over het eosinophiel granuloom complex bij katten?? Ik heb al wel het een en ander gelezen over wat het is (kortweg wordt het beschreven als een huidaandoening a.g.v. meestal een allergie), maar ik vraag me af of deze aandoening regelmatig voorkomt bij katten en of iemand mij kan vertellen of het echt iets erfelijks is en dus kan worden doorgegeven door ouderdieren??

Hopelijk kan iemand mij er meer over vertellen….

Margriet

• Sioux

Volgens mij is het geen erfelijke ziekte. Maar ik kan me vergissen uiteraard. Ik heb er zelf geen ervaring mee, heb er wel eens over gelezen. Volgens mij was er wel een fokker die een poes had met deze aandoening (is verder nooit mee gefokt trouwens) maar weet zo snel niet meer wie. Misschien dat iemand anders dat van hier wel weet, neem aan dat zij jou wel verder zou kunnen helpen ;)

Groetjes Bianca

• mulder

Ik heb onlangs bij de dierenarts een tijdschrift meegenomen waarin dit uitgebreid uitgelegd wordt. Ik zal het morgen voor je opzoeken en neerzetten.

• Margriet

Alvast bedankt! Ik hoop er wat wijzer van te worden.

• mulder

Het tijdschrift geeft niet meer informatie dan je al weet. Deze dateert van begin dit jaar.

Ik weet niet of je ook de 13 infocus ontvangt van de NBK maar staat een stuk over in. Het gaat om de focus uit januari 2003.

Als je hem niet hebt zal ik de informatie die je wil hier typen.

Ik lees eruit (beide artikelen) dat het en relatief vaak voorkomende aandoening is.

Meestal is de ontsteking aan de bek. Het is goed te behandelen. Ik zie hier foto's van katten met behoorlijke plekken op hun kop, kaal en tot bloedens toe. Het is onderverdeeld.

Eosinofiel granuloom: meestal streng met knobbeltjes op een rij, b.v. in knieholte.

Als ronde plekken op voetzolen, lipranden, monholte en kin.

Indolent ulcus: bovenlip, breidt zich soms uit naar verhemelte of naar de huid.

Eosinofiele plaque: vaak op buik of binnenzijde van de dijen.

Bij een groot aantal katten ontstaat de aandoening terwijl er geen enkele aanwijzing is voor een allergische reactie. Bovendien is het wel gevonden bij meerdere dieren binnen 1 huishouden en bij meerdere katten binnen 1 familie.

Een infectieuze en een erfelijke oorzaak zijn nog nooit aangetoond.

Een genetische achtergrond is dus suggestief.

• Petry

Ik ken een paar katten met dit fenomeen, en het is erg moelijk te bestrijden.

De cattery waar Bianca het over heeft ken ik, als je wilt mail ik de naam wel door. Ik zet em niet in het forum:-)

Petry

• Margriet

Waar het mij vooral om gaat is om erachter te komen of deze aandoening mogelijk erfelijk kan zijn, en kennelijk is men daar (nog) niet over uit.

Het is zo dat ik een mooi poesje op het oog heb (overigens niet van een Nederlandse cattery) en nu heb ik gehoord van een andere kat, afkomstig uit deze cattery, die dus het eosinofiel granuuloom complex ontwikkelde. Nu zijn er dus mensen die mij afraden om bij de betreffende cattery een kitten te kopen, terwijl ik me afvraag of dat wel terecht is.

• mulder

Er zijn nog geen aanwijzingen dat het erfelijk is. Ikzelf heb sterk het vermoeden dat het invloeden van buitenaf zijn als je alle gegevens naast elkaar legt.

• Petry

Als je het mij zou vragen, dan zou ik afraden om het kittens te kopen.

Ik zelf zou het niet kopen in iig.

Er is te weinig over bekend en als ze het hebben is het moeilijk om kwijt te raken.

Petry

• Marie-Angelique

Onze Mug heeft 2 keer een open plek aan haar kop gehad, vlak achter elkaar en gedurende de periode dat ik haar gekookte koolvis was gaan voeren.

De da dacht dus aan eosinofiele plaque als gevolg van een voedselallergie en vis mag ze nu niet meer. Ze vreet nog wel stiekum mee van de visbrokken van Mijntje maar blijkbaar gaat dat wel goed want het bijna 3 maanden geleden dat die laatste plek er zat.

Ik twijfel nog steeds of het de vis is, beide plekjes begonnen met iets wat er uit zag als een muggenbultje.

De hond van mijn moeder heeft wel het granuloom, bij haar is het van een vlooienallergie.

Maar of allergieën erfelijk zijn, ik denk zelf van niet eigenlijk.