Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aan de lijn

• Margriet

Hoi allemaal,

Ik ben gistermiddag met Svenja naar de kliniek geweest voor haar enting. De dierenarts benoemde maar weer eens dat ze toch wel erg dik is. Nou ja, dat weten wij natuurlijk ook wel, maar het is tot nog toe niet gelukt om er wat af te krijgen. Svenja weegt momenteel zwaarder dan onze kastraat kater!

Ik heb haar 's nachts (en wanneer ik en mijn vriend aan het werk zijn) apart van de rest. Ze zit dan samen met een van de andere castraten en krijgt dan een beperkte hoeveelheid light voer. Ook overdag probeer ik haar eetgedrag te beperken, maar met nog vijf andere katten (waarvan drie die echt wel mogen groeien) is het echt heel lastig. Zodra ik het voer bijvul zit Svenja al klaar en ze presteert het ook rustig om al het voer ineen keer op te eten, zodat de rest bij een leeg etensbakje zit.

Herkennen jullie dit? En zijn er misschien mensen die goede tips hebben?

De dierenarts opperde de mogelijkheid om haar een poosje (een aantal maanden!) bij een familielid ofzo te plaatsen, dus zonder andere katten, zodat ze echt alleen haar eigen portie eten krijgt. Maar daar moet ik echt niet aan denken….

Groetjes Margriet

• Marie-Angelique

Jeetje Margriet, dat gaat een probleem worden ja. Tijdelijk uit huis plaatsen is toch geen optie, dan komt ze terug gaat ze van voren af aan er tegenaan om haar vertrouwde gewicht weer terug te krijgen. Nee, dat is geen optie.

Ik weet zelf hoe lastig het is als je katten met een verschillend voedingspatroon hebt. Ik zit hier met twee katten die allebei een ander dieet hebben, dus eigenlijk is de hele dag door voer laten staan geen optie.

Staat er bij jou ook de hele dag door voer? Anders kan je haar bij het voeren apart zetten met wat light voer gedurende een half uurtje zodat de rest hun gang kan gaan bij het gewone voer.

• Margriet

Nou, er staat bij ons (stond) wel altijd de hele dag door voer, al zijn dat niet hele grote hoeveelheden. Bij Svenja is het dik worden begonnen tijdens haar laatste zwangerschap. De laatste weken voor haar bevalling had ze flink honger en ik liet haar dan ook goed eten. Ze was echt tonnetje rond toen ze moest bevallen, maar er werden maar 2 kittens geboren. En erna is ze natuurlijk gewoon verder gegaan met eten en groeien, want op het moment dat de kittens op vast voer begonnen over te gaan, was Svenja er natuurlijk als de kippen bij. En houd dan moeder en kids maar eens bij elkaar weg!

Ik ga nu wel proberen om de katten op vaste tijden te laten eten (kan alleen wanneer ik de hele dag thuis ben) zodat Svenja inderdaad apart van de rest haar porie lightvoer krijgt en de rest “gewoon” kan eten. Wanneer we niet thuis zijn en 's nachts zit Svenja al apart met een van de andere castraten, dus daar ga ik mee door.

Verder heb ik een tuigje aangeschaft zodat ze vaker actief buiten is. Hier in het dorp zien ze dus mij vanaf deze week af en toe lopen met een dikke Noor aan een lijn!! Ze verklaren me vast voor gek, maar als dat Svenja kan helpen om actiever te worden (en dus af te vallen!) heb ik dat er wel voor over!!

In ieder geval bedankt voor je reactie!

• Marie-Angelique

Dat wil ik wel zien, jou met een dikke noor aan het een riempje! Ik ga willekeurig iemand uit het dorp opbellen met een camera om dat vast te leggen ;-)

De kat die wij vroeger thuis (bij mijn ouders) hadden, daar liep ik ook altijd mee aan een tuigje, door de buurt en op de camping door de bossen. Maar ze bleef zo rond als een tonnetje vrees ik. Hoewel ze op de camping elke boom in roetsjte die ze maar te pakken kon krijgen. Toch valt het te proberen, volgens is is beweging toch echt de beste manier van afvallen.

Succes ermee!!