Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tandjes wisselen.

• mulder

Ik weet dat kittens tanden wisselen. Maar wanneer ook alweer.

Heb veel boeken, maar raar genoeg staat het nergens in. Heb in het verleden wel eens een tandje gevonden maar helaas niet genoteerd op welke leeftijd dat was. Weten jullie het precieze aantal leeftijdweken?

• Lianne

Vorige week hoorde ik bij 1 van de kittens het behoorlijk kraken in zijn bekje tijdens het eten.

Ik vermoede toen dat dit een tandje was maar mischien heb ik het helemaal mis

Hij was toen 8.5 week.

• marleen

Ik heb het voor je opgezocht internet mooi medium ha ha ha. groei en zorschema van jonge katjes.

25 dagen c.a.360 gram/eerste snijtanden komen door.

28 dagen c.a 400 gram hoektanden & snijtanden

6 weken heeft volledig melkgebid.

2-6 weken melkgebid word gevormd

vanaf 3.5 maand het wisselen begint:eerst snijtandjes, dan de kiesjescirca 5-6 maanden als laatste wisselen de hoektanden.

met een maand of 6 is dus het gebid gevormd waar ze de rest van hun leven mee moeten doen. kittens hebben weinig last van het wisselen. maar heel zelden vind je een melktandje: de meeste tandjes en kiezen worden doorgeslikt tijdens het eten, en ze worden er gewoon weer uitgepoept. onder de melktandjes zitten weer nieuwe tandjes,ze maken als het ware plaats voor elkaar. Soms zijn ze wat bijterig omdat het tandvlees wat jeukt. meer zullen ze er niet van merken. letterlijk overgetypt ha ha ha.

• mulder

He, geweldig.

En nog zó'n mooi uitgebreid antwoord ook.

Ik noteer het direct.

Dank je Marleen. Super.

• marleen

google tandjes wisselen kittens. dan krijg je groeischema jonge katjes. bij op consutatie staat nog iets.

• Petry

Met een maand of 5.

Petry

• Sioux

Ik dacht dat het wisselen begon met de snijtandjes, daarna de hoektanden en als laatste pas de kiezen, dus van voor naar achteren (net als bij mensen).

De snijtanden merk je vaak niets van. Maar bij de hoektanden merk je dat er een nieuwe en langere tand doorkomt en dat het melktandje los gaat zitten. Dit kan trouwens enorm snel gaan!

De kiesjes kraken het meeste.

Ik heb van Bono en Lilly een hoektandje te pakken gekregen en deze zijn (gedeeltelijk) verzilverd en een hangertje van gemaakt. Van Sioux en Cleo heb ik wat kiesjes, ik was hier namelijk te laat met de hoektanden maar nog wel op tijd met de kiesjes. Vandaar dat ik denk dat de kiezen het laatste zijn.

Het wisselen scheelt ook wel per kitten, de ene is er vlot bij en begint al met 3,5 maand, maar er zijn er ook die heel laat wisselen en pas met 6 maanden nieuwe tandjes krijgen. Gemiddeld idd 5 maanden.

Groetjes Bianca

• Marie-Angelique

Dat is een leuk idee, hoektandjes laten verzilveren en een hangertje van maken. Ik heb ze hier alleen steeds gemist. Zoals je al schreef, het uitvallen kan heel snel gaan.

Bij Mug hieronder waren de dubbele hoektandjes wel heel duidelijk te zien.