Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ikea huisje

• Lianne

Ik ook!

Lianne

• Petry

We gaan daar showen met Simon en Linda.

In Noord Jutland, ons favo DK.

We hebben daar een adreesje daar kunnen de katten fijn door het appartement rondlopen.

We showen op zaterdag en zondag. Vrijdag en maandag kunnen we lekker vakantie houden. Donderdag en dinsdag reizen we heen en terug.

De buren en mijn vriendin (Norsk Suvenir) passen op onze katten en kittens.

Petry

• Emru

Wacht je antwoord af, lees iedere dag hier dus ik zie het gelijk.

• Lianne

Ik heb al verschillende delen van Denemarken gezien.

Maar in Noord Jutland ben ik nog niet geweest.

Vorig jaar zouden daar naar toe gaan maar we zijn niet zover gekomen.

We stonden halverwege op een camping war we heel veel ruimte voor Ingvar en Dotty hadden en zijn daar gebleven. We hebben een tourcaravan en kunnen gaan en staan waar we willen.

Over een paar jaar willen we naar Noorwegen.

(ik zou wel stiekem een noors noortje mee willen nemen voor een nieuwe lijn)

Daan komen we vast ook in het Noorden van Denemarken.

Fijn dat je daar een adresje hebt waar je katten vrij rond kunnen lopen, want een tuigje is ook niet alles.

Ik wil alsvast veel succes wenen op de show en veel plezier in DK.

Lianne

• Petry

Dank je wel.

Een Noors Noortje heeft tegenwoordig vaak dezelfde lijnen als onze katten.

In Noorwegen wordt veel gefokt met Zweedse lijnen en daar ben ik weer niet zo gek op.

Noord Jutland is mooi, wij komen er elk jaar wel een paar keer. Het wiegje van onze Balou heeft daar gestaan.

Petry

• Lianne

Wat is het verschil tussen Noorse/Nederlandse- en Zweedse lijnen?

Lianne

• Petry

In Zweden zitten een paar grote fokkers, Rockringens, Tassajaras, Artimas Limas of zo.. en nog een stel meer.

Je vind in Nederland ook heel veel Zweedse inport, ik zelf ben niet zo op die Zweedse lijnen, vraag me niet waarom, maar het is een gevoel.

In Noorwegen zijn heel veel Zweedse katten binnengehaald, die kotm waarschijnlijk door de strenge quarantaine regels die er al die jaren heerste.

De oude lijnen die je bv in onze Freya der stamboom vind zijn vermengd met het Zweedse spul.

Ik weet ook wel dat je inmenging van buitenaf moet hebben, maar door steeds met dezelfde lijnen te fokken krijg je eenheidsworst.

Ik probeer dit een beetje te voorkomen in onze cattery, vadaar dat ik ook persé een kitten van Tessa en van Domino aan wil houden. Zo kan ik die oude lijnen kruisen met elkaar en krijg dan een stamboom waar ik de helf hier in huis heb lopen.

Nederlandse lijen zijn er niet echt, die komen vaak vanuit Noorwegen. De eerste Noren fokkers in Nederland hebben veel katten gehaald in het zuiden van Noorwegen. Ook de Deense fokkers van onze Balou hebben daar hun eerste Noren vandaan.

De Denen hebben veel uit Noorwegen gehaald, maar er zijn ook fokkers die helemaal met Zweedse katten fokken.

Wat is wijsheid, ik ga op mijn gevoel af.

Petry