Thanx!
En ja ik heb een dslr, of zals mijn man ook wel grap een spigitale diegelreflex. Annoloog kan wel, maar moet je weer een scanner hebben, digitaal heeft toch zijn voordelen hoor Ik heb zelf sinds een maandje of 2 de Nikon D50, heerlijke camera!
Compact camera's hebben vaak wat meer last van langer opstarten, langzamer focussen en dat de flits vaak erg fel is. Dan kun je daar een paar trucs op aanpassen, mits je een redelijke camera hebt en behoorlijk wat handmatig kan doen.
Je kan de flits-felheid instellen op bv -1,-2 of soms -3, is even uitproberen wat het prettigste werkt. Dan flitst ie in dus ipv overblichten.
Nog een tip is de rode ogen functie uitzetten, bij katten/kittens haalt die namelijk geen snars uit en het duurt langer voor je een foto kan maken aangezien ie dan een voorflits en een gewone flits neemt. Dan zul je dus minder snel een foto hebben die eigenlijk te laat geknipt is zeg maar.
laatste tip is wat meer afstand te gebruiken zodat de flits beter verdeeld. Hoe dichter bij hoe groter de kans op overbelichten is. Lekker je zoom gebruiken, want met flits is dat no problem (anders zit je idd op nog langere sluitertijden).
Wil je perse zonder flits fotograferen zul je een hoge iso waarde moeten instellen, kun je waarschijnlijk weinig of niet inzoomen, zit je met langzame sluitertijden (dus veel bewogen foto's) en zul je een behoorlijk lichte (woon)kamer moeten hebben.
Verder gewoon veel uitproberen, ook met een compact camera kun je hele mooie foto's maken hoor!
Groetjes Bianca.