Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

groei Noor

  • Danny

    Hoi,

    Ik heb hier al eerder een berichtje geplaatst, de meeste zet ik op het katten prikbord, maar ik heb nu een vraag over m'n noor.

    Ik heb dus een noor bij 7 maanden. Ik vind dat hij ontzettend langzaam groeit. Tuurlijk is hij al 2 x zo groot dan toen ik ‘m net had. Hij zit nu op 3,2 kilo. Dit wisselt erg vind ik, weet ’m ook niet steeds op het zelfde moment, en ik heb het idee dat de weegschaal af en toe kuren heeft.

    Is dit een goed gewicht voor 7 kilo?? Groeit een noor inderdaad zo langzaam??

    Ik las hier ook dat je de oude en een nieuwe noor heb. Geen idee wat voor “type” Baloe is.

    Weten jullie nog hoeveel jullie kitten met een half jaar - 7 maanden woog?? Kan ik dit een beetje vergelijken. Oh het is een katertje.

    Het is m;n eerste noor, dus ik ben er nog niet zo in thuis. Wel een super beestje hoor, een heerlijke kroel, waar ik ben, is hij. Ik heb nog een kater, ook halflangharig, die komt van een boerderij vandaan, en zal ook iets van een noor, maincoon of misschien pers in zich hebben. Heeft heel het jaar door een geweldige vacht, in de winter een pracht van een kraag, tenminste dat had hij vorig jaar (z'n eerste winter)

    Alvast bedankt!

    Gr. Miranda, Happy en Baloe

  • Carmen1

    Een noor doet er 3 jaar over om te volgroeien dus hij groeit nog wel even door.

    Verder ligt het er ook een beetje aan hoe groot de ouders zijn.

    Maar tot 3 jaar groeien ze wel.

  • mulder

    Ik zeg altijd dat een Noor tot zo'n 4 jaar nodig heeft om uit te groeien.

    Ik denk dat dat 3.5 kilo voor 7 maanden een goed gewicht is. Zeker niet te weinig.

  • Sioux

    Het gewicht is niet echt een vast peil op te trekken. Hangt af van de ouders (zowel hun formaat als hun ontwikkeling), bepaalde lijnen ontwikkelen zich wat langzamer maar groeien langer door, soms ook voeding (maar ik ga er van uit dat je kat een goed uitgebalnceerd soort voer krijgt) of een groeiachterstand in het nest.

    Mijn ervaring is dat katers er soms wel 5 of 6 jaar over doen om uit te groeien. Maar ik heb een lijn die langzaam ontwikkeld en lang door gaat, dat scheelt dus ook.

    Soms staat een kitten ook een korte periode even stil in gewicht om daarna weer een groeispurt te maken. Vooral katers hebben dit juist.

    Wat gewichten op een rijtje:

    Bono (mijn zwaarste Noor) woog met 6 maanden al ruim 5 kilo en heeft er zo'n 3 jaar over gedaan om te eindigen op een kleine 8 kilo. Na zijn kastratie is hij nog voller geworden (toen was hij ca 3 jaar) en nu zit ie rond de 8,5 kilo.

    Otto woog met ca 6 maanden ook zo'n 3,5 kilo en is uiteindelijk zo'n 8 kilo geworden, maar hier heeft hij wel 6 jaar over gedaan!

    Tish woog met ca 6 maanden zo'n 3,2 kilo en woog altijd zo'n 4,5 á 5 kilo, nu zij een ex-dame is is zij veel voller geworden en zit ze denk ik wel tegen de 6 kilo.

    Titi woog met 6 maanden 3,2 kilo en is nu bijna 11 maanden en weegt zo'n 3,6 kilo.

    Luna is nu bijna 8 maanden en zit rond de 3,5/3,6 kilo.

    Lilly is ook bijna 8 maanden en weegt al 3,7/3,8 kilo.

    Jouw katertje is geen enorm zwaargewicht, maar een gulden middenweg denk ik. Geef hem een aantal jaartjes de tijd, dan zal hij toch best een lekker gewicht hebben hoor. En ach al zou ie dan geen 7 kilo worden, 6 is toch ook niet verkeerd ;) Als ie maar lief en gezond is!

    Groetjes Bianca.

  • Danny

    Hoi,

    Bedankt! Ben weer wat gerust gesteld. Ik dacht hij komt helemaal niet aan joh.

    Hoevaak zou ik 'm moeten wegen. Ik dacht zelf nu maar wat minder vaak, maar ja ik ben wel nieuwgierig. Op welk moment van de dag wegen jullie ze??

    Hieronder even wat foto's van m;n noor

    Het is trouwens een Noor zonder stamboom, maar ik weet zeker dat het een volle noor is. Kunnen jullie het zien??

  • Danny

    Gelukkig de foto's zijn gelukt en niet eens mega groot.

    Ik het geen plaatje om te zien!!!! jajaja

    Gr. Miranda

    Ook nog even wat foto's van Happy. Iemand enig idee welk ras hierin kan zitten??

    Oh dat zijn er veel geworden, kon niet kiezen hoor.

    Gr. Miranda

  • Lianne

    Ik heb mijn Noren nooit “zomaar” gewogen.

    Ik heb er eigelijk nooit over nagedacht om dit te doen.

    Wel als ze ziek zijn of als ik iets aan ze zie.

    Meestal doe ik bij de dierenarts, die heeft een handige weegschaal.

    Dus alleen als ze ziek zijn of ingeënt moeten worden.

    Wat het beste is weet ik ook niet.

    De kittens weeg ik uiteraard wel.

    Groejes, Lianne

  • K.M.

    He Miranda,

    Toevallig kregen we gister een mailtje van mr.Jinx,de broer van Baloe.

    Hij was de zwaarste en grootste uit het nest en woog afgelopen week bij de dierenarts 3 kilo.

    Hij was daar om gechipt te worden.

    Je ziet maar het geboorte gewicht en het gewicht waarmee ze het huis verlaten zegt niets.

    Ze wegen nu ongeveer hetzelfde.

    Karin

  • Danny

    Hoi Karin,

    Ohhh. Ik dacht aan de foto's te zien dan Jinx toch een stuk groter was, nu heb ik ze nog eens bekeken, en ik denk dat ze zo ong. op het zelfde zitten.

    De foto van pa er nog eens bij gepakt en dat was volgens mij best een grote vent. Hoe oud was hij eigenlijk?

    Ik moet zeggen dat ik ‘n steeds met het katertje (half noor) van m’n ouders vergelijk en die zat gisteren zo rond de 3,8 kilo. (die is 2 wkn ouder, dus het verschil valt wel mee).

    Helaas doet de comp het nog steeds niet, dus nieuwere foto's dan hierboven kan ik nog niet laten zien. Wel wordt z;n vachtje een stuk voller, wat meer toen hij nog een kitten was. En hij heeft een mooie lange staart!!!

    Elke dat als ik thuiskomt, rennen ze naar de deur naar de tuin. Binnen 5 minuten willen ze weer naar binnen, ik denk dat ze het te koud vinden, hoewel het de laatste paar dagen weer heerijk weer is. De tuin ligt nog een gedeelte vol met zand, en dat vinden ze toch wel fijner dan een kattebak. Gelukkig doen ze het niet in het kleine gedeelte waar al wat plantjes staan.

    Het is nog steeds een knuffel hoor, soms wil hij niet, maar vanmorgen was het weer feest, heerlijk om zo wakker te worden, ook een keer op een normale tijd, net voordat de wekker ging.

    Gr. Miranda

  • Emru

    Nou ik heb gewoon een lilliputtertje dan, want mijn Noor(tje) van anderhalf is nog maar 3.2. kilo en ik heb niet de illusie dat hij nog groter of zwaarder zal worden, maar hij is om op te vreten.