Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

poepen buiten de bak, vaak voor de deur.

  • Linda

    Onze Noorse boskat Zairo van vier jaar poept buiten de bak nu sinds 5 maanden. Er is eigenlijk geen pijl aan te trekken hoevaak. Soms dagelijks 1 keer op de bak en 1 keer er naast en soms zijn er periodes dat hij het opeens niet doet.

    Het is wel heel vervelend, we hebben al van alles geprobeerd meer kattenbakken met of zonder deksel. Heel veel knuffelen enzovoort.

    Maar het helpt niks nu heb ik laatst gehoord dat hij misschien niet gelukkig bij ons is. Ik kan het me niet voorstellen want hij krijgt echt veel aandacht en heeft vriendjes om mee te spelen en komt uitzich zelf bij ons liggen.

    Zelf heb ik het idee dat hij het doet om zijn teritorium af te bakkennen omdat hij het ook heel vaak voor de tuindeur doet die naar buiten lijdt.

    Mijn noren leven voornamelijk binnen en in de afgesloten tuin. Ze kunnen en mogen niet de tuin uit. Zairo is wel een paar keer ontsnapt dus weet wat er buiten allemaal te beleven valt.

    Soms heb ik het idee dat hij het uit protest doet, dat hij naar buiten wil, maar dit durf ik niet.

    Wie kan mij helpen want ik wil hem niet kwijt, maar mijn vriend begint elke keer over herplaatsing!!!!

  • mulder

    Het is macho-gedrag. Hij laat hiermee weten dat hij de baas in huis is.

    Hij laat zijn drollen zo liggen zodat de anderen het kunnen zien en daarmee geeft hij zijn superioriteit aan.

    Misschien kan je 2 groepjes maken van de katten en er een beetje mee experimenteren. Wellicht doet hij het maar voor 1 kat.

    Wat ook mogelijk is, is dat je een kater hebt die het vreselijk vindt vindt om een bak op te gaan waar ook maar 1 drolletje of 1 plasje van een ander in ligt.

  • Petry

    Onze kater Balou doet het ook als hij binnen is.

    Op de deurmat enzo, het is dominatie, bij Balou.

    Balou woont daarom ook permanent in het katerverblijf, het kan niet anders als mijn huis me nog een beetje lief is.

    Als hij in de grote ren zit, doen hij het ook. Zit hij in het iets kleiner katerverblijf dan en daar poept hij netjes in de bak.

    Petry

  • Carmen1

    Net zoiets als drollen niet begraven uit dominantie.

    Ik heb er hier twee van.

    Lekker als ik thuiskom uit mijn werk en er twee flink hebben gepoept en niet begraven.

    Hieronder staat een stukje over onzindelijkheid of naast de bak poepen maar ik denk niet dat het voor jouw kat van toepassing is.

    Hier gaat het nog steeds heel erg goed niets meer naast de bak.

  • Petry

    Is Zairo gecastreerd??

    Petry

  • Emru

    Heb er helaas drie die niet begraven, dus ik vlieg regelmatig met mijn schepje trap op trap af, want er staat bij ons een bak in de kattenkeuken en eentje boven in de kattenkamer, gelukkig krijgen ze bij ons hard voer dus echt heel erg strinken doen ze niet en ze zijn makkelijk er uit te scheppen.

    Weet niet wat je voert, maar als het echte slappe drollen zijn overweeg dan eens om op een premium hard voer over te stappen, dan is de drol echt zo in de wc gekiepert, dat dominante gedrag zal moeilijker er uit te krijgen zijn.

  • Petry

    Ik heb hier ook een familie die het niet ondergraaft. Ook erg dominant!

    Tessa heeft laatst kittens gehad en lag dus in de kittenkooi in onze huiskamer, en als je weet hoe hard moedertjes poep stinkt dan weet je wel dat ik heel vaak heel snel ben geweest met het onderstoppen van haar drollen.

    De spray met bloemetjes stond binnen handbereik:-)

    Tessa poept ook buiten de bak, bij voorkeur op de mat. Dit doe ze alleen als ze krols is!

    Petry

  • belinda bok

    hoi linda,

    precies mijn verhaal als ik het zo lees(zie herplaatsing). Mijn noor begon ook zomaar langs de bak te poepen en we hebben van alles geprobeerd. Bij mij werd ook gezegd dat hij misschien ongelukkig was.Dat kon ik me niet voorstellen want hij was vrolijk en speelde veel met zijn maatje (siamees).Ik heb toen van carmen de tip gekregen van het medicijn clomicalm. Ik ben dat meteen gaan halen . Pjokk is inmiddels herplaats en zit bij een 11 jarige heilige birmaan. En de combinatie rust

    (want dat is het hoogstwaarschijnlijk toch geweest, ongelukkig door een veel te drukke jonge siamees ondanks dat ze toch al 1.5 jaar samenwoonde) met het medicijn zorgt ervoor dat hij dus tot op heden niet meer langs de bak. De mensen waar hij nu zit zijn helemaal gek met hem. Dus hopen dat het verder goed blijft gaan.Zo zie je maar dat als wij denken dat ze gelukkig zijn in je huis , dat dat dus niet altijd zo is. Ik hoop dat er voor jouw kat ook een goede oplossing komt.

    met vriendelijke groet belinda

  • Emru

    Inderdaad zou je ook nog Clomicalm kunnen proberen, Belinda haalt het al aan.

    Zelf heb ik ook een kater op Clomicalm staan , half tabletje per dag en hij doet het er geweldig op, hij krijgt het omdat hij anders mijn hele huis onderplast, nou daar wordt je niet gelukkig van hoor, dus wie weet helpt het ook bij dit gedrag, soms moet gedrag doorbroken worden en daar gebruiken ze dan vaak Clomicalm voor.

    Succes.

  • Linda

    Hallo allemaal,

    Als eerste bedankt voor de vele reacties.

    Ik zal gelijk even antwoord geven op de vragen.

    Ja, Zairo is gecastreerd nu ongeveer 2,5 jaar, sinds we verhuisd waren ging hij opeens plassen en dit stopte niet meer!

    Onze katten krijgen Royal canin dus hebben in pricipe vaste drollen en zijn dus ook makkelijk op te ruimen, dat is niet echt het probleem.

    Maandag zal ik de dierenarts bellen voor die clomicalm en hopen dat het wat word.

    Nogmaals bedankt.