hallo,
Onze Noorse boskat kater is ook op PKD getest, dat gaat gewoon met een echo.
Nieuw is dat je nu een PKD bloedtest hebt en als deze goed is weet je voor de rest van de kat zijn leven dat hij geen PKD heeft.
Dus er is vooruitgang. En dat je er nog nooit van gehoord hebt,betekent trouwens nog niet dat het niet zou voorkomen bij de Noren.
Bij de hartproblemen waar jij op doelt , ( ik denk dat je HCM bedoelt) is het zo dat dat ook bij de Noren voorkomt ,dit komt bij ALLE katten voor ,ook bij de HTK katten en dus ook bij de Noren.
Mensen die zeggen dat dat bij hun Noren niet voorkomt kunnen dat niet eerder zeggen dan dat er een ( jaarlijkse ) test bij de kat is afgenomen.
Zolang de test niet is gedaan kun je daar ook geen uitspraak over doen.
Achterlijnen die oud zijn geworden etc.,het blijkt allemaal niets te zeggen over HCM.
Er is voor dit nog geen DNA test, maar zoals de test nu is, is HCM bij andere raskatten al flink terug gedrongen.
Er zijn ook steeds meer Noorse boskatten fokkers die mee willen werken aan gezond ras en deze ook gezond willen houden en dus tot testen over gaan.
Zoals je waarschijnlijk zult merken krijg ik na dit mailtje een stroom van tegenhangers over me heen.
Maar we zijn een groep fokkers die met Felisana samen om de tafel willen gaan zitten om dit ook bij de Noren liefhebbers onder de aandacht te brengen.
Dat zal ons niet steeds in dank worden afgenomen. Maar goed er moet toch iemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteken wat dit betreft.