Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

pkd

  • mulder

    Een van de kittenkijkers is nogal op stang gejaagd door iemand met wantrouwend advies en wil nu zeker weten of ons/haar uitgezocht kitten geen kpd heeft.

    Eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit van gehoord bij boskatten en heb mij in de

    de testmogelijkheden hierover nog nooit verdiept. Hoe gaat deze test in zijn werking.

    Echo? Bloedonderzoek/ En hoe zit het met een hartafwijking?

    Ben zelf geen voorstander van het binnenstebuiten keren van een kat.

  • malena

    hallo,

    Onze Noorse boskat kater is ook op PKD getest, dat gaat gewoon met een echo.

    Nieuw is dat je nu een PKD bloedtest hebt en als deze goed is weet je voor de rest van de kat zijn leven dat hij geen PKD heeft.

    Dus er is vooruitgang. En dat je er nog nooit van gehoord hebt,betekent trouwens nog niet dat het niet zou voorkomen bij de Noren.

    Bij de hartproblemen waar jij op doelt , ( ik denk dat je HCM bedoelt) is het zo dat dat ook bij de Noren voorkomt ,dit komt bij ALLE katten voor ,ook bij de HTK katten en dus ook bij de Noren.

    Mensen die zeggen dat dat bij hun Noren niet voorkomt kunnen dat niet eerder zeggen dan dat er een ( jaarlijkse ) test bij de kat is afgenomen.

    Zolang de test niet is gedaan kun je daar ook geen uitspraak over doen.

    Achterlijnen die oud zijn geworden etc.,het blijkt allemaal niets te zeggen over HCM.

    Er is voor dit nog geen DNA test, maar zoals de test nu is, is HCM bij andere raskatten al flink terug gedrongen.

    Er zijn ook steeds meer Noorse boskatten fokkers die mee willen werken aan gezond ras en deze ook gezond willen houden en dus tot testen over gaan.

    Zoals je waarschijnlijk zult merken krijg ik na dit mailtje een stroom van tegenhangers over me heen.

    Maar we zijn een groep fokkers die met Felisana samen om de tafel willen gaan zitten om dit ook bij de Noren liefhebbers onder de aandacht te brengen.

    Dat zal ons niet steeds in dank worden afgenomen. Maar goed er moet toch iemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteken wat dit betreft.

  • Petry

    Als je de deskundige bij de Wagenrenk moet geloven is er nog nooit pkd gevonden bij Noorse Boskatten.

    Ik laat me niet gek maken, en zou in dit geval de koop niet door laten gaan.

    Straks komen kopers met ik weet niet wat ze getest willen hebben.

    Ze kunnen een kitten kopen zoals ik ze aanbied en anders hebben ze pech.

    Ik chip dus ook niet, ik vind de kittens nog veel te klein.

    Al mijn katten zijn overigens wel gechipt, ik ben er dus wel voor, maar niet op 13 maanden.

    Er is een dna test voor pkd, dat kan bij de eigen da. die stuurt het bloedje op naar een erkend lab.

    Petry

  • Petry

    Als je wel test op HCM weet je nog niks, volgend jaar kunnen ze ziek zijn.

    Dat was bij de kater waar vorig jaar zoveel ophef over was. Die is het ene jaar nog goed getest terwijl zijn nageslacht het al wel heeft. Een jaar later hij was toen 6 of 7 jaar, werd hij HCM pos. getest.

    De kater zit al jaren in de fok, dus ik vraag me nogmaals af wat voor zin het heeft.

    Zolang er geen dna test is voor HCM blijft het met en zonder testen een Russisch roulette. Pas als je ze pos. hebt getest weet je zeker dat ze het hebben.

    Petry

  • Petry

    Onlangs is er in mijn vriendenkring een kitten gestorven aan HCM, en beide ouders waren negatief getest, dus het zegt helemaal niks!

    Petry

  • mulder

    Oke, heb het een en ander gelezen van jullie. De meningen zijn verdeeld.

    PKD. Nieraandoening. Is dus te testen met een echo of uit bloed. Als het kitten nu (9 weken oud) getest wordt sluit dit dan PKD uit voor nu en in de toekomst?

    Heb ook gelezen dat 2 ouders getest waren en 1 kitten het had. Is het dan wel erfelijk?

    HCM. Hartaandoening. Erfelijk? Als het kitten het nu niet heeft kan het dan later positief zijn? Zijn de testen uberhaupt wel betrouwbaar of geldt hier hetzelfde als voor de FIV-test. Een hoge titer wil nog niet zeggen dat de kat FIP heeft. Het kan gestresst zijn. Zijn PKD en HCM pas definitief positief als de kat getest wordt zodra het overleden is?

    Eerlijk gezegd vindt ik mijn kittenkoper wantrouwend en vraag mij af wat dit in de toekomst moet geven als zij het kitten heeft. Is dit niet zo'n geval dat steeds aan de bel hangt als er maar 1 haartje verkeerd ligt?

    Het is trouwens iemand die van mening is dat leukemie en aids ook erfelijk zijn.

    Vindt bovendien dat moederpoes ook GESNAPT moet worden.

    Ik vrees dat als we een paar weken verder zijn ze de hele encyclopedie nagezocht heeft op mogelijke aandoeningen en vindt dat het kitten hierop getest moet worden.

    Ik begin eerlijk gezegd mijn vraagtekens te zetten bij deze nieuwe kitteneigenaar.

  • Petry

    Als je de dna test doet voor PKD dan is het kitten vrij van PKD en dat geldt voor heel zijn leven.

    Hcm heeft geen zin om nu al te testen, pas na 2 jaar heeft het iets zin als het al zin heeft.

    Ik ben ook niet dom en zit er ook wel eens over na te denken. Ik heb hier bijna een kattenbejaarden tehuis en ben aan het overwegen om mijn katten op 10 jarige leeftijd te laten testen op HCM, hebben ze het dan nóg niet dan kan ik zeggen dat de fokjes uit haar ook weinig kans hebben op HCM. Of uit onze kater(s)

    Je kent mijn mening inmiddels, HCM kun je testen als de kat dood is bij de autoptie, dan kun je zeggen of een kat het wél of niet gehad heeft. Tijdens leven testen en wel met een leeftijd onder de 8 jaar heeft in mijn ogen helemaal geen zin omdat ze het volgend jaar wél kunnen hebben.

    Ik zou deze mensen geen kitten verkopen, straks heb jij alles gedaan wat je kon en gebeurd er weer wat anders. We moeten gewoon onder ogen zien dat alle katten ook onze Noren levende wezens zijn en dat brengt altijd risico met zich mee.

    Sommige mensen willen dat niet zien en schuiven alle gebreken in de schoenen van de fokker.

    Ik wens je veel wijsheid, Petry

  • Petry

    Nog even….

    Ik heb altijd gedacht dat PKD erfelijk is, dus dat het van de ouders moet komen.

    Ook HCM zegt men dat het erfelijk is, maar daar hoor ik vaak de onzin van, dat er soms in de stambomen verdachte katten zitten, en dan gaat het om katten die 9 generaties terug zitten. Als daartussen geen HCM meer is geconstateerd dan kun je niet zeggen dat de kan 9 generaties later verdacht is op HCM, DAT heeft in mijn ogen niks meer te maken met erfelijkheid. Ik heb het vroeger op school uitgebreid gehad, erfelijkheidsleer, maar een kitten iets in de schoenen schuiven wat 9 generaties daarvoor misschien aan de orde was, das onzin!

    Petry

  • mulder

    Hoi Petry.

    Ik weet dat PKD een nieraandoening is. Maar wat precies? Hetzelfde geldt voor HCM. Ik ben behoorlijk genetisch aangelegd maar geef eerlijk toe dat ik mij niet intens verdiep in aandoeningen waar ik nog niet mee in aanraking ben geweest.

    Volgens mij gebeurd dit ook incidenteel, maar krijg een beetje het gevoel dat de

    doemdenkers vinden dat 99% van het kattenbestand ermee behept is.

    Wat betreft de nieuwe kitteneigenaar: nog 1 vreemde vraag van haar of een stukje wantrouwen, dan ……………………………

  • Petry

    Over HCM en PKD is veel te vinden op internet.

    Ik ga het hier niet uitschrijven, maar toets het in bij google en je vindt meer dan je lief is.

    Petry