Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onverwacht ...abces opengesprongen

  • Agnes

    Sja, en dan zit ik even met een probleem van onze Baila.

    Baila is een zeer rustige kat, geholpen en 1 jaar en 2 maanden.

    Eentje van de 3 kittens die we vorig jaar in huis namen.

    Vanavond gingen ze naar hun kamer en ik zie bij Baila een plakkerig stukje haar.

    Ik dacht: “Die is ergens tegenaan gelopen dat plakt”.

    Dus ik neem haar op schoot om het voorzichtig weg te kammen.

    Ze gaf geen kik, bleef heel rustig zitten.

    Ik zette haar weer op de grond en sjee…ik schrok me te pletter..allemaal bloed.

    Ik er achteraan en gekeken….een abces dat is opgesprongen.

    Ik heb altijd een doos gesteriliseerd verband in huis, heb water gekookt, beetje af laten koelen en de plek goed schoongemaakt.

    Er kwam veel bloed uit (bloed lijkt altijd veel) en ik heb een beetje geknepen.

    Toen kwam er ook pus uit en daarna weer wat bloed.

    Het is een mooi klein gaatje, ongeveer 1 mm, niet rood, niet hard eromheen.

    Daar zit ik dan.

    En Baila liep op haar gemak naar haar bakje met brokjes en ging verder met eten.

    Ben net nog even wezen kijken met een fris stukje verband en nieuw gekookt water, afgekoeld, om het nog even schoon te maken.

    Baila was aan het spelen met een propje papier en liet alles toe.

    Morgen toch maar even de dierenarts bellen?

    Of het nog een dag aankijken?

    Ik heb dit nog nooit meegemaakt dat een abces voor mijn ogen opensprong.

  • Elly

    tjee zeg das schrikken !

    heb er geen ervaring mee dus kan je geen advies geven

    Dicky weet dat wel, heeft het ook gehad met 1 van haar katten

  • Vonne 4

    Goh ,schrikken Agnes,ik heb het wél eens gehad,mijn kat kreeg toch wel AB hoor!

  • anoniem

    Oeh, dan schrik je je ook kapot. Gelukkig lijkt Baila er niet onder te lijden.

    Ik heb ook geen advies. Wel heeft Tijgertje ooit eens een abces gehad en dat werd door de dierenarts opengesneden en alles liep eruit.

    Daarna kreeg ze een soort van antibioticum.

    Bel morgen dan maar gewoon even, gewoon voor telefonisch advies. Anders blijf je het controleren en het zit je van binnen dan ook niet lekker.

  • Agnes

    Ik heb wel katten gehad waarvan ik dacht:“Wat heb je toch?”.

    En dan naar de dierenarts en dan bleek het een abces te zijn.

    Ja, een snee erin , viezigheid eruit en een ab kuur.

    Dus morgen gewoon bellen, want inderdaad, het zit me niet lekker en zij Baila wil nu ineens alleen maar kroelen.

    Gelukkig.

    Het heeft haar toch dwars gezeten, ze was wat stilletjes , nog stiller dan anders en dan voel ik me zo schuldig…dacht dat het aan de warmte lag, verdorie.

    Yari* had er ook een handje van…op de gekste plaatsen een abces.

    Die was ook veel te druk en met allerlei gekke capriolen bezig.

    Maar omdat die kat zo slank was, die lelijke lieve oosterling, zag ik direkt dat hij weer een bult had en hoppa….naar de dierenarts.

    Hij vond dat niet erg….lekker in de auto..jippieeeee…gekke lieve Yari.

  • Moira

    Agnes, waar zat dat abces?

    In ieder geval naar de dierenarts voor AB !

    Mijn naaktje had in december een ontstoken anaalklier, is helaas ondanks AB toch opengesprongen. De kans is aanwezig dat er littekenweefsel onstaat, dus moet het in de gaten blijven houden. Gelukkig valt een bult snel op bij een kat zonder haar.

    Enniewee: sterkte met je patiënt !

    Groet, Moira & Vees

  • corien

    ik kom hier eigenlijk nooit, maar door dat gedoe op het kpb ben ik hier terecht gekomen, abces schoonhouden met afgekookt water , zorgen dat het openblijft desnoods wat cafzalf erop smeren, de viezigheid moet eruit kunnen, ab kuurtje zou ik zeker aanraden ivm ontstekeing, maar hou het in iedergeval enkele dagen open zodat rommel eruit kan blijven komen,

  • Dicky

    Goh , Goed van je Elly.

    Ik heb het inderdaad gehad met Nimitz.

    Het abces was opengemaakt, schoongespoten met oplossing betadine ( water/betadine) en een AB kuur.

    Dit moet zeker even behandeld worden niet uitstellen. Abcesjes lopen zo weer vol .

    Nimitz was er met een paar dagen helemaal van af, nooit meer last gehad.

    Ik heb het zelf nog een paar dagen gedept met betadine oplossing.

  • Kittycats

    Zeker een kuurtje gaan halen. Dat ze er niet ziek van is geworden heb je geluk mee. Heb hier nu een zwerver zitten met een giga opengeknapt abces onder zijn kin. Hij is er wel heel ziek van geweest, hij woog als volwassen kater toen hij net werd gevonden, maar 2 kilo. Hij kon niet eens meer normaal lopen, zo zwak. Hij is hier nu 2 weken en is nu een halve kilo gegroeid. Zijn wond verzorg ik met honingspray, geweldig mooi spul. Daarnaast natuurlijk ab. En die arme ziel moet steeds een kap om, vind ie vreselijk.

  • Kittycats

    Oeps, beetje grote foto's. Vind niemand erg toch?