Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom niet vrij naar buiten?

  • Kuona

    Ik zal mijn hoofd wel in een wespennest steken als ik van mening ben dat wanneer je rustig woont de katten, ras of niet, het gelukkigst maakt door ze vrij buiten te laten lopen. Jezelf ook, want je hoeft niet bang te zijn dat ze ontsnappen.

    Ja, ik heb een raszuivere Noorse boskater van nu bijna 13 jaar. Hij loopt al 10 jaar vrij buiten en heeft het er heel erg naar zijn zin. Ook mijn zwarte huispoesdame heeft die vrijheid en wijlen mijn andere Noorse boskater had die ook. Ze genieten er enorm van en de laatste kat (htk) die hier door aanrijding is omgekomen is misschien 20 jaar geleden. Dat was ook de enige in mijn hele leven. 's Nachts zijn ze wel binnen. Al mijn andere katten zijn door andere oorzaken overleden die niet met het vrij buiten lopen hadden te maken.

    Wij hebben nu een grote tuin die ook niet af te zetten is en ik wil zelf ook leven en de deur kunnen open gooien wanneer ik daar zin in heb. Ik zie katten die happy rond lopen en in het zonnetje of de schaduw zitten op een plekje waar zij dat willen.

    Ik begrijp dan ook niet waarom de fokkers in mijn ogen zo “spastisch” doen over het vrij buiten laten lopen van raskatten. Je mag soms niet eens een kat van hun kopen als je ze vrij wilt laten rondlopen, belachelijk in mijn ogen. Jatten? Ook nog niet meegemaakt in dat dorp hier. Ik ben van mening dat een gelukkige kat voorop staat en als hij/zij dat krijgt door vrij buiten te lopen is mij dat best. Mocht het dan zo zijn dat hij/zij vroegtijdig overlijdt door bijv. een aanrijding dan heeft het dier in ieder geval een heel fijn leven gehad. Ik geef de katten een diamanten mandje hier met alle (medische) zorg die nodig is. Ze krijgen erg veel aandacht. Wat is nou belangrijker?????

  • Desiree H

    Hoi,

    Wij hebben onze htk katten vroeger altijd vrij rond laten lopen heel veel zijn er dood en aangereden en gewond van het vechten en met andere katten en bijna vergiftig,of gaf een andere oudere dame hier in de straat onze katten eten terwijl ze op een nierdieet stonden ook niet echt leuk.Altijd was ik ongerust als er een niet thuis kwam.

    Toen hebben we Joris en Hobbes genomen die liepen ook nog vrij rond,Hobbes hebben we moeten laten inslapen .Toen was Joris nog alleen en is toen aangereden en had een middenrifscheuring en ging bijna dood onder de operatie kostenplaatje ruim 700 euro we geven er echt niet om hoeveel het kost maar wij vonden het genoeg steeds verdriet om een kat te verliezen.En als je dan ziet hoeveel pijn zo´n kat dan heeft nee nooit meer.

    Toen hebben we Kalle Noorse Boskat erbij gekocht en moesten we ook de tuin afzetten en dat hebben we gedaan en het is een heerlijk idee dat ze altijd thuis zijn en niet gewond kunnen raken van een aanrijding of gevecht.

    Nu hebben we er pas nog 2 Noren bij gekocht maar die hadden we ook niet mogen kopen als we geen afgezette tuin hadden.Ze hebben hier echt de ruimte 13.5 meter lang en 5.5 meter breedt volgend jaar pakken we er nog een stuk van de tuin bij maar ze hebben hier echt de ruimte.We hebben nu een groot blauw net over dit deel van de afgezette tuin,maar willen dit vervangen door gaas.

    je kunt je tuin ook afzetten met kattenschrikdraad je moet dan we veel draden spannen 9 ongeveer.Maar ik kan het goed begrijpen van de fokkers dat ze niet verkopen aan iemand die ze vrij rond laat lopen dat zou ik persoonlijk zelf ook niet doen,met veel liefde heb je ze groot gebracht en dan laten de mensen ze zomaar vrij rondlopen met alle gevaren van dien.Dus hier heb je mijn mening over het vrij rond laten lopen.Bij ons kunnen ze echt genieten in onze afgeschermde tuin.En ik kan het iederen aan raden ook met htk katten.

    Groetjes van Desiree

  • Moira

    Ik had dus een heel verhaal getypt, maar tis niet geplaast.

    De strekking van mijn berichtje was:

    Waarom wel als je je poezels ook een veilige omgeving kan bieden?

    Mijn poezels komen niet los buiten. Ik ben te egoïstisch, wil ze gewoon zo lang mogelijk bij mij houden ( voor zover ik daar invloed op kan hebben ) en omdat mijn buren niet voor katten hebben gekozen.

    Groet, Moira & vees

  • miranda

    Hoi Hoi

    Las net je berichtje.

    Ik heb zelf ook al bijna`15 jaar noren en 1 heb ik 2 jaar geleden moeten laten inslapen (darmkanker) en de andere 3 (11, 12 en 13 jaar oud) lopen al jaren lekker

    buiten, ikzelf woon naar een grote supermarkt met een grote parkeerplaats maar tot nu toe gaat alles goed, ik vind het fantastisch om ze lekker in de wind te lopen met de lange haren alle kanten op.

    Ik vind dat als je een kat koopt je zelf mag weten wat je doet, het is dan toch zeker jou kat??

    Gr

    Miranda

  • Hansje_

    Hallo Kuona,

    Ook ons harige kind loopt al jaren lekker buiten te banjeren en wij wonen midden in Amsterdam!

    Toen hij nog niet gecastreerd was is hij 1 keer op zoek gegaan naar een one night stand en was weg voor een paar dagen, dankzij de (Marokaanse) buurtkinderen en ons bejaarde buurt- “poezenvrouwtje” hebben we hem weer terug gevonden. Hij draagt een bandje met adres en is gechipt en daarnaast is hij bekend in de buurt en weten alle buurtbewoners wel dat hij bij ons hoort, gewoon omdat het een erg opvallende kat is en mensen hem zo leuk vinden en hij overal vrienden maakt van jong naar oud. Juist leuk, want hij brengt zo onbewust mensen samen met zijn speelsheid en knuffelgedrag. Nu is hij gecastreerd om verder voortplantend feestgedrag wat in te dammen maar ik zou me zo schuldig voelen als we hem zijn vrijheid af zouden nemen. Ik geniet als ik hem met wapperende manen in bomen zie klimmen en achter duiven aan zie jagen of languit op het schuurdak zie zonnebaden. Het ontroerd me dat hij standaard elke ochtend binnenloopt bij “opaatje” op nr 24 om “samen de krant te lezen” en zo die man veel vreugde brengt en ik moet glimlachen als ik ons 8 jarige achterbuurmeisje hoor giechelen omdat ze samen met een draadje in de tuin aan het spelen zijn. Ik weet niet waar ik kijken moet van schaamte (maar ook van het lachen) als hij zomers weer eens triomfantelijk aan komt lopen met een gebraden kippenbout in zijn bek die hij stiekem ergens van een barbecue weggesnaait heeft. Het is een heerlijk Amsterdams straatboefje en dat hoort bij hem.

    Hoeveel we ook van hem houden, het blijft wel een kat en vooral 1 die zijn vrijheid nodig heeft en als ik hem die zou misgunnen uit egoïstische bezorgdheid dan zou ik voor mijn gevoel niet echt van hem houden en dat verdiend deze prachtkat niet. Inderdaad liever een vol en vrij leven met daarbij behorend wat meer “gevaar” dan opgeprikt “veilig” en onnatuurlijk levenslang opgesloten. Het gevaar om zijn karakter en levensvreugde zeker kapot te maken met opsluiting weegt voor mij zwaarder dan het lichamelijke gevaar wat hij buiten misschien tegen kan komen. Een mooi kind weerhou je er toch ook niet van om lekker buiten te spelen? Daarnaast moet ik er niet aan denken dat ik zelf in onze tuin ingesloten zit tussen elektrische draden, gazen, netten of andere tralies. Maar goed, inderdaad voordat anderen helemaal in de knoop schieten: dat is persoonlijk en hoe wij ertegen aan kijken. We hebben uiteindelijk toch geen totale controle op onszelf of op het leven, en de illlusie dat je dat wel denkt te hebben brengt alleen maar angst en beren op de weg met zich mee, dus kan je m.i. beter de tijd die je wel hebt een beetje leuk en speels maken; ook voor je kat.(tu)

  • assie frank

    hallo,

    de rede dat ik mijn katten dus niet naar buiten toe doe.

    is simpel,

    mijn buren en de rest van de mensen die niet voor een kat hebben gekozen,wil ik dus niet tot last zijn.

    mijn buren hebben niet gekozen voor een kat.

    ik heb zelf veel katten van andere in mijn tuin en doen ook hun behoeftes ,kijk en daar zit ik (katteliefhebster)dus echt niet op te wachten.

    het gaat echt stinken en mijn hond komt ook in de tuin en de kinderen dus …..nee liever niet.

    gr astrid

  • annette

    Ook ik ben de trotse eigenaresse van 2 echte noren. Bij ons mogen ze ook gewoon naar buiten. Als we gaan wandelen loopt onze oudste gewoon met ons mee en dat is ook erg leuk. Verder heb ik ook zo iets van, de katten genieten zo van het buitenleven. Het klimmen in bomen etc. en waarom zou onze huis tuin en keukenkat wel naar buiten mogen en onze dure boskatten niet. Dat is ook niet eerlijk. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het buitenleven aan hun mooie neusjes voorbij te laten gaan. Ik ben het ook eens met een van de vorige schrijfsters dat het mijn katten zijn en ik bepaal wat goed voor ze is en niet de fokkers. We wonen in een rustige katvriendelijke wijk dus dat scheelt ook heel veel. Als laatste wil ik graag nog even kwijt wat een fantastische katten dit toch zijn. We houden zielsveel van ze.