Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hijgende katten

  • Erna

    Ik heb twee boskatten. Beiden zijn 9 maanden oud.

    Een van de twee (het katertje) hijgt nogal snel. Als ik even met hem speel, b.v. dat hij achter een stokje met veertjes aanrend. Hij lijkt dan net op een hond. Heeft het bekje openstaan en je hoort hem echt hijgen. Het is niet zo dat hij dan kapot moe is. Dat lijkt me ook erg onwaarschijnlijk…

    Wie herkent dit van zijn noren???

    Wat betekend dit hijgen eigenlijk??

    Zou het fijn vinden als iemand die dit herkend of hier iets over weet even wil reageren..

  • Petry

    Ja ik heb er ook 1 die doet dit al 12 jaar.

    Hij kan zich zo opdraaien als hij speelt dat jij buiten adem raakt.

    Onze Thomas is net 12 jaar oud geworden, en hopelijk nog veel ouder.

    Ik heb geen idee waarom hij het doet, het hoort bij hem:-)

    Petry

  • Liesbeth

    Mijn oudste kat Tommy (14 jaar, geen boskat) heeft dit ook gedaan toen hij jong was. Inderdaad ook na spelen. Ik had het idee dat hij zijn grenzen niet kende. Het is verdwenen, waarschijnlijk omdat hij minder fel is geworden. Bij mijn Noren heb ik het nooit gezien behalve bij Jesper tijdens het showen (wat ik met haar dus ook niet meer doe) Ik denk niet dat je meteen aan hart- of longproblemen hoeft te denken, maar als je je erg ongerust maakt kun je altijd een echo laten maken.

  • Erna

    Hoi!

    Bedankt voor je bericht!

    Zelf dachten we ook om eens een echo te laten maken…

    Maar heb gelezen dat dit pas zin heeft vanaf ongeveer 3 jaar?!

  • Erna

    Hoi!

    Jij ook bedankt voor je bericht!

    Zijn zusje heeft dit in het begin (15-18 weken) ook gedaan maar zij doet het niet meer…Zij is overigens ook bijna 1,5 keer zo klein dan haar broertje.

    Het is een flinke kater…..Soms denken we dat hij wat te zwaar is….

    Zou het misschien daar aan kunnen liggen dat hij na een beetje inspanning zo hijgt?? We weten het niet…

    Waaraan kun je eigenlijk zien of een boskatje te dik begint te worden??

    Hij is bijna 10 maanden en weegt ongeveer 5,5 kilo nu…

  • Petry

    Tja waaraan kun je dat zien.

    Sommige katten zijn wat steviger.

    Ik heb ze hier in alle maten, sommige worden nooit dik, een andere is veel te mollig.

    Vaak is de buik dan dik, onze Maiken is op 9 januari geholpen en is in 3 maanden tijd eens zo zwaar/dik geworden.

    Je doet er niet aan, ze eet graag en het zit in de lijn.

    Ik zet hier geen kat op dieet, want dan sluipt de leververvetting hier naar binnen en daar ben ik als de dood voor.

    Dus laat maar lekker gaan, de katten zitten er niet mee, dus wie ben ik om ze te laten afslanken:-)

    Petry

  • Liesbeth

    Als er nu al een probleem is met het hart is dat wel op een echo te zien in de meeste gevallen. Wat jij bedoelt is waarschijnlijk HCM. Daar is hij nu inderdaad nog wat jong voor, maar er zijn ook andere (aangeboren ) afwijkingen. Maar ik wil je geen angst aanjagen, want zo ernstig lijken zijn problemen niet.

  • Ashley

    Ik heb een kitten die ongeveer 2 weken oud eens en soms hijgt ie.

    Weet iemand wrm die dat doet?