Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoelang groeit een Noor

  • Danny

    Hoi,

    Ik vraag me af tot hoelang een Noor groeit. Ik heb een kittenkatertje van bijna een half jaar. Hij zit nu op ong. 2,7 kilo. Naar mijn idee, niet zo heel groot.

    Groeien noren trager en langer. Ik heb wel eens gelezen dat ze tot 3 jaar groeien, maar zie op andere sites ook weer tot een jaar.

    Is 2,7 een mooi gewicht of is het gewoon een kleine kater?? Hij heeft trouwens heel de dag brokjes tot z'n beschikking en krijgt 2x in de week een beetje natvoer.

    Ik heb nog een kat, mengelmoesje met langhaar, die is al een jaar geweest en zit om 5,5 kilo. Die zag ik als kitten ook echt groeien.

    Alvast bedankt!!

    Gr. Miranda

  • Sioux

    Tja dat wisselt per lijn en zelfs per kat. De ene kat zal met 18 maanden al redelijk qua hoogte klaar zijn. Maar de meeste Noren doen er idd wel een jaartje of 3 over en dan gaan ze nog de breedte in ;)

    Er zijn katten die al vrij snel een behoorlijk gewicht hebben en die groeien daarna minder snel en andersom. Om een voorbeeld te geven neem mijn 2 kerels. Bono woog met 6 maanden al ruim 5 kilo en is uiteindelijk zo'n 9 kilo geworden. Otto woog pas dat ie 1 jaar was zo'n 5 kilo en is uiteindelijk toch ook een 8,5 kilo geworden. Zeker bij katers kun je er wel vanuit gaan dan ze een jaar of 4 door gaan. Otto heeft er zelfs 6 jaar over gedaan, maar ik heb een traag ontwikkelende lijn (poezen die gemiddeld ook pas na 12 maanden voor het eerst krols worden).

    2,7 is niet bijster veel. Maar dat zegt niets over hoe de kater uit zal groeien, hij kan straks wel een enorme groeispurt maken. Van de lengte, hoogte kun je bv al veel meer bepalen. Heeft ie bv zware poten, lange staart en lang lichaam dan komt het helemaal in orde ;)

    Ik heb momenteel 2 dames van 6 maanden lopen die behoorlijk fors zijn, de ene weegt 3,2 kilo weegt en de ander zit zo rond de 2,9 kilo. Is voor poesjes dus een redelijk gewicht, maar of ze ook uitgroeien als beertjes is altijd afwachten.

    Groetjes Bianca

  • Danny

    Hoi,

    Bedankt hoor!! Ik hoop wel dat hij een grote kater gaat worden. Dat is één van de redenen dat ik voor een noor gegaan ben. Ik moet zeggen dat hij wel lang is, en daarmee ook een lange staart heeft. Hij hoeft van mij ook echt geen 8 kilo worden hoor. Ik heb nog een kat, en die zit op 5,5 kilo, dat vind ik al groot, dus daar kan ik wel mee “leven”.

    Het is dus afwachten he.

    Gr. en bedankt

    Miranda

  • Sioux

    Als hij nu al lengte heeft komt dat wel goed hoor. Duurt alleen bij sommige lijnen dus wat langer voor ze de breedte in gaan. Ik weet niet of het bekend is over zijn ouders hoe lang die er over gedaan hebben? Maar goed grote ouders zeggen ook niet altijd grote kittens, hehehe…

    Verder idd geduld hebben. Geniet er maar van want hij is lang genoeg groot, nu kan ie makkelijker op schoot zitten enzo (is soms best lastig met een erg grote kat, vooral vlak na het eten ;) )

    Groetjes Bianca.

  • mulder

    Hallo,

    2,7 kilo voor een kitten van 6 maanden oud, is behoorlijk zwaar.

    Beslist niet klein. Noren groeien tot hun 4 levensjaar. Dus jou kitten heeft

    nog lang te gaan.

    http://www.femherrersland.nl