Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

klitten!!!

  • barbie

    Hallo ik heb een noorse boskat en hij krijgt klitten bij zijn rug. Dit zijn grote harde plekken en ik krijg ze erbijna niet uit. Hij likt zich er ook vaak.

    Wie heeft hier ervaring mee? hoe krijg ik ze eruit. Het lijkt soms met de dag wel erger te worden.

    Gr barbie

  • Sioux

    Er zijn bepaalde Noren die zo'n volle vacht hebben dat ze hem niet zelf meer bij kunnen houden. Vooral in periodes van de rui gaat het dan erg klitten aangezien de oude haren dan los komen. Zitten die klitten ook dicht op de huid? Dus als je pas de haren opzij legt dat je de klitten pas voelt.

    Mijn witte kater Bono heeft ook zo'n extreem volle vacht. Wij moeten hem 2 of 3 keer per jaar gewoon helemaal uitdunnen en geregeld kammen. Ik heb meer soorten kammen. Als Bono dus weer eens zo gaat klitten (hij begint op de flanken) begin ik met een speciale klittenkam, hiermee snij je de klitten door (kant die langs de huid gaat is bot, alleen de kant die langs de klitten komt is scherp, de vorm van deze kam is net een soort hark) en kun je met een grove kam de resttanten makkelijker weg kammen. Daarna met een fijnere kam doorkammen en als laatste flink uitdunnen met een tondeuzekam (is eigenlijk voor honden, maar werkt bij mijn kanjer dus prima). Voordeel is dat je het a niet ziet dat je de vacht verdund hebt en b voor de kat ook veel prettiger want het klit niet meer. Is wel even een klusje die je samen met iemand moet doen want je bent even bezig en dan kan de kat de zin verliezen, dus 1 iemand even afleiden/bezig houden.

    Een andere optie is met een echte tondeuze de plekken weg te scheren, maar ja staat niet zo mooi natuurlijk.

    Succes!

    Groetjes Bianca.

  • Marianne mv Eline en Anne (11 mei 200

    Mijn perzische kat behandelde ik altijd met talkpoeder!! Hierdoor gaat overtollig vet en vuil uit de vacht en klit het haar niet meer zo snel, omdat het beter los van elkaar blijft. Is misschien een gek gezicht bij een donkerharige kat, maar dan gewoon goed uitborstelen. Gebruik wel die van Natusan, andere merken doen het niet zo goed!!