Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vraagje voor sioux en iedereen die me kan helpen

  • NumberSeven

    Misschien is dit een stomme vraag, maar ik stel hem toch maar.

    mijn kat bram is zwart/wit en als ik nu zijn bovenste haren aan de kant doe, is hij onder deze zwarte haren dof grijs ipv zwart, is dit normaal?

    Toen ik hem pas had (uit het asiel) dacht ik dat ze hem niet goed gekamt hadden en volgens de dierenarts was het beter dat ik hem liet scheren.

    dat heb ik dus ook gedaan (hoe zielig het ook klinkt) hier was hij echt heel gelukkig mee, want toen het warme weer kwam had hij een lekker kort “koppie”.

    Maar grijs is hij nog steeds, hij wordt goed gekamt dus daar kan het niet aan liggen.

  • Sioux

    Hoi Jessy,

    Je ziet vaak bij een kat met een langere vacht dat de ondervacht wat doffer van kleur is. Dat noemt men niet goed door gekleurd. Dit valt vooral op donkere effen kleuren.

    Als die ondervacht echt wit, of bij een zwarte vacht kan dat soms ook zilver grijs zijn, dan spreek je over smoke (bij effen katten) of zilver (bij tabby katten). Smoke en zilver zijn het zelfde gen die er voor zorgt dat de ondervacht geen kleur heeft.

    Nu moet ik er ook bij zeggen dat zwart zo wie zo een heel moeilijke kleur is om goed tot de wortel door te laten kleuren. De meeste zwarte katten hebben wel een grijzige of bruine gloed, katten die veel zonnen (wat ook achter het raam kan gebeuren al geeft dat wat minder invloed) kunnen soms echt donkerbruin of rood achtig worden.

    Trouwens een zwarte kat verhaard ook grijs, de dode haren verliezen een deel van het pigment. Dus mensen die veel zwarte kleding dragen en denken dat je een zwarte kat niet zou kunnen zien aan de haren op de kleding is fout gedacht, hehehe…

    Kortom Bram is heel normaal hoor ;)

    Groetjes Bianca.